PARTNER PORTALU
  • BGK

Jerzy Szmit: Zagrożony termin oddania do użytku obwodnicy Marek

  • PAP/JS    22 marca 2017 - 20:51
Jerzy Szmit: Zagrożony termin oddania do użytku obwodnicy Marek
Wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit(fot. PTWP)

Termin oddania do użytku obwodnicy podwarszawskich Marek jest zagrożony - poinformował w środę wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.




 

• Mierzący ok. 15 km fragment drogi ekspresowej S8 ma połączyć Marki z Radzyminem.

• Droga miała zostać otwarta w lipcu.

• Natomiast wykonawca - jak mówi Szmit - może przedłużyć budowę do października.

"Gdy pojawiły się sygnały, że może tutaj nastąpić przedłużenie terminu, interweniujemy w tej sprawie. Odbyło się spotkanie z generalnym wykonawcą, przedstawili nam swoje racje, problemy, które są związane z pogodą, ale też z innymi argumentami. Niestety dowiedzieliśmy się, że termin jest zagrożony" - przekazał dziennikarzom wiceszef resortu infrastruktury.

Zadeklarował, że resort chce dalej na ten temat rozmawiać z wykonawcą.

Mierzący ok. 15 km fragment drogi ekspresowej S8 ma połączyć Marki z Radzyminem. Przetarg na budowę odcinka wygrały włoskie firmy Astaldi i Salini. Kontrakt opiewa na 331,6 mln zł.

Szmit podkreślił, że ministerstwo wraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) będzie zabiegało o uruchomienie trasy jeszcze w czasie wakacji, aby choć częściowo można było przenieść na nią główny ruch z północnego wschodu do Warszawy i dalej na południowy zachód.

"Ten termin, który został zadeklarowany na październik tego roku dla nas jest nie do przyjęcia i będziemy rozmawiać o tym, aby został skrócony, aby w ciągu wakacji można było już trasą S8 na tym odcinku (...) swobodnie przejechać" - zaznaczył. "Pierwszy termin to był lipiec tego roku, a zatem chcemy, aby ten termin był jak najbliższy temu terminowi kontraktowemu" - dodał.

Według wiceministra przedstawione przez wykonawcę powody nie są wystarczające, aby przedłużać ten termin. Jak podkreślił, wykonawcą jest "firma duża, światowa, która dysponuje ogromnymi zasobami", i jeżeli te zasoby zostaną uruchomione, będzie można drogę otworzyć wcześniej, niż w terminie deklarowanym przez wykonawcę.

Wiceminister pytany, czy wykonawcę z racji opóźnień czekają jakieś kary, odpowiedział: "Dyskusja na ten temat jeszcze się toczy. Tu Generalna Dyrekcja, oddział warszawski, jest tym właściwym adresatem pytania. Wykonawca zgłasza problemy, one będą rozpatrywane, o ile będą uzasadnione".

"O karach nie chcę mówić, to jest sprawa kontraktu" - dodał.

"Jestem głęboko przekonany, że wcześniej pojedziemy tą trasą. Szczególnie, że zostały podjęte pewne uzgodnienia, które rzeczywiście umożliwiają to, że już latem - może nie na początku, ale może w środku lata - będzie można przejechać tą trasą bez przeszkód" - zauważył Szmit.

Według niego nie ma też obawy o utrzymanie dofinansowania inwestycji ze środków unijnych. "Całe szczęście to przekroczenie terminu nie jest na tyle wielkie, aby to mogło stanowić zagrożenie dla realizacji naszych umów z Unią Europejską" - podkreślił.

Wiceminister przypomniał, że w Polsce realizowane są kontrakty drogowe o łącznej wartości ponad 50 mld zł, ponad 30 mld zł jest na etapie rozstrzygania przetargów.

"Niestety jest kilka takich budów, na których są znaczące opóźnienia. Interweniujemy w tych wszystkich sprawach po kolei, aby opóźnienia zostały maksymalnie skrócone i aby budowy były realizowane zgodnie z kontraktowymi terminami, które są zobowiązaniem wykonawców. Codziennie jest to monitorowane przez Generalną Dyrekcję, raz w miesiącu odbywa się spotkanie w GDDKiA z dyrektorami oddziałów, tam jest albo minister (Andrzej - red) Adamczyk, albo ja jestem, albo obaj. I dyskutujemy na ten temat, aby możliwie przyspieszyć tempo realizacji inwestycji drogowych w Polsce" - mówił.

Zapowiedział też kolejne duże kontrakty. Za kilka dni rozpisany będzie przetarg na kontynuację drogi ekspresowej S61, obwodnicę Łomży - poinformował.

Wschodnia część drogi S8 ma docelowo połączyć Warszawę z Białymstokiem. Natomiast centralna i zachodnia część prowadzi z Warszawy przez Piotrków Trybunalski i Sieradz do Wrocławia.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.