Jest kasa na kolejowy węzeł

3,5 mln euro przyznała w poniedziałek Komisja Europejska na wstępne prace nad modernizacją i rozbudową Katowickiego Węzła Kolejowego w ramach unijnego programu dofinansowania priorytetowych inwestycji transportowych. 1,6 mln euro pójdzie na zarządzanie Dolną Odrą.
Jest kasa na kolejowy węzeł

Chodzi o unijne fundusze transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). KE dofinansuje studium wykonalności rozbudowy i modernizacji węzła, bo uznała, że jest on odpowiednio zaawansowany i zgodny z priorytetami unijnej polityki, takimi jak zintegrowany, przyjazny środowisku transport zapewniający połączenia między koleją, transportem drogowym i lotniczym.

Katowicki Węzeł Kolejowy jest inwestycją o zasięgu regionalnym. Ma być skoordynowany z innymi projektami z racji krzyżowania i nakładania się różnych modernizowanych szlaków TEN-T; planowane jest też połączenie kolejowe z lotniskiem w Pyrzowicach.

Ponadto 1,6 mln euro ma wspomóc budowę systemu tzw. zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na Dolnej Odrze od Kostrzyna do Szczecina. System RIS ma poprawić bezpieczeństwo i wydajność żeglugi w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Wdrożenie RIS jest w UE obowiązkowe na wszystkich śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym.

W sumie na kluczowe projekty w unijnej infrastrukturalne KE przeznaczyła w poniedziałek 170 mln euro. W ten sposób KE pomaga krajom budować brakujące ogniwa systemu transportowego. Najwięcej KE przeznaczyła na tzw. autostrady morskie, stanowiące alternatywę dla zakorkowanych dróg dzięki przeniesieniu transportu towarowego na szlaki morskie (w sumie 84,9 mln euro).

Poza wielkimi projektami wpisanymi na listę unijnych priorytetów - jak Rail Baltica, która wcześniej dostała w ramach TEN-T 124 mln euro - które są finansowane w perspektywie siedmioletniej, KE wspiera także małe projekty, jak te ogłoszone w poniedziałek. W ramach swojego budżetu na transport ma co roku do rozdysponowania na ten cel 100-170 mln euro.

W sumie KE miała do rozdysponowania 8 mld euro na wsparcie projektów w dziedzinie transportu w latach 2007-13. To kropla w morzu potrzeb - na realizację wszystkich transeuropejskich inwestycji priorytetowych trzeba według ostrożnych szacunków ok. 270 mld euro, a na dokończenie budowy europejskiej sieci transportowej - ok 500 mld euro.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE