Jest kontrakt na modernizację śląskich torowisk

Kosztem blisko 6 mln zł do połowy przyszłego roku zmodernizowane będą ważne odcinki torowisk tramwajowych w Bytomiu i Zabrzu. W czwartek spółka Tramwaje Śląskie podpisała w tej sprawie kontrakt z firmą Skanska.
Jest kontrakt na modernizację śląskich torowisk
Kontrakt jest częścią dużego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w śląsko-zagłębiowskiej aglomeracji. Do końca 2014 r. modernizacja obejmie w sumie ok. 46 km torów. Wszystkie nowe torowiska będą wykonane sposobem tłumiącym wibracje i hałas. Większość prac torowych ma być prowadzona z zachowaniem ruchu co najmniej po jednym torze.

W ramach podpisanej w czwartek umowy, w Bytomiu Skanska zmodernizuje torowiska na ulicach Powstańców Warszawskich i Moniuszki, ul. Katowickiej (od Jagiellońskiej do pl. Kościuszki) i przejazd przez ul. Zabrzańską w rejonie hali sportowej. W Zabrzu firma zmodernizuje torowisko na ul. Bytomskiej - od ul. Chrobrego do Drzymały.

"Do najważniejszych zadań wykonawcy należy rozbiórka oraz przebudowa istniejących torowisk, dostosowanie sieci trakcyjnych, wymiana nawierzchni torów i rozjazdów oraz odwodnienie. Skanska przebuduje też sieci elektroenergetyczne, teletechniczne i wodociągowe oraz gazociąg. Na zakończenie zadba o zagospodarowanie i urządzenie terenu" - poinformował rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada.

Przedstawiciele przewoźnika zapewniają, że dzięki modernizacji torowisk poprawi się jakość przewozów, zwiększy się komfort pasażerów i ich bezpieczeństwo. "Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technologicznym - m.in. otuliny z profili gumowych tłumiących drgania - zredukowane zostaną uciążliwości pasażerów i mieszkańców domów położonych w bezpośrednim sąsiedztwie torów. Będzie ciszej, szybciej i wygodniej" - zapewnił rzecznik.

Taka technologia została już zastosowana na torowisku ulic Gliwickiej i 1 Maja w Katowicach. W październiku br. rozpoczęła się przebudowa torowiska tramwajowego o długości ok. 1,6 km w ścisłym centrum Katowic, na ul. 3 Maja. Prócz tego sukcesywnie przebudowywane będą fragmenty torowisk w Katowicach: przy osiedlu Tysiąclecia, w dzielnicy Szopienice oraz na ul. Kościuszki i al. Korfantego.

W Zabrzu roboty będą prowadzone wzdłuż ul. 3 Maja i Wolności; w Chorzowie: ul. Armii Krajowej, Wolności oraz wzdłuż Katowickiej. W Rudzie Śląskiej wzdłuż ul. Zabrzańskiej oraz przy rondzie Unii Europejskiej; w Sosnowcu - wzdłuż 3 Maja, Sobieskiego, Piłsudskiego i Małachowskiego, a ponadto w śródmieściu Bytomia.

W ramach projektu powstanie dwutorowa linia tramwajowa łączącą Katowice z Sosnowcem oraz dwutorowa linia tramwajowa w Bytomiu od granicy ze Świętochłowicami do skrzyżowania z ulicą Zabrzańską. Projekt zakłada też modernizację 61 przystanków.

Ponadto przewidziano gruntowną modernizację 75 tramwajów typu 105 N i zakup 30 nowych pojazdów. Na mocy rozstrzygniętego niedawno przetargu w ciągu ponad dwóch lat, kosztem przeszło 200 mln zł, dostarczy je bydgoska Pesa.

Czytaj też:Nowe tory i tramwaj na Śląsku

Wszystkie prace mają zakończyć się do końca 2014 r. i kosztować szacunkowo ok. 328 mln zł netto. Wartość całego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Unijne dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów)

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE