Już wiadmomo jak będzie wyglądać kolejka!

Do końca tego lub na początku 2011 roku ma kosztem ok. 20 mln zł powstać nowa kolejka linowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie.
Już wiadmomo jak będzie wyglądać kolejka!

Projekt nowej napowietrznej kolejki opracowany został przez naukowców z Katedry Transportu Linowego Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie pod przewodnictwem prof. Mariana Wójcika.  Zastąpi ona popularną „Elkę", która przez blisko 40 lat należała do największych atrakcji parku.

Kolejka będzie miała prawie 1900 m długości. Odwiedzający park będą mogli korzystać nie tylko z kanap - jak w „Elce" - ale też z ośmioosobowych gondoli. Dzięki temu na przejażdżkę będą mogli się wybrać także niepełnosprawni na wózkach i matki z wózkami dziecięcymi. Na stacji służącej wsiadaniu i wysiadaniu z kolejki, będą osobne perony dla korzystających z kabin i kanap. Prof. Wójcik podkreślił, że będzie to pierwsza w Polsce kolejka linowa łącząca gondole z kanapami na tej samej linie. Kanapy i kabiny będą poruszały się około 10 metrów nad ziemią. Obsługa będzie mogła regulować prędkość przejazdu. Maksymalna dopuszczona prędkość to 5 m na sekundę.

Według wstępnych założeń kolejka będzie miała 30 czteroosobowych kanap i 15 kabin, co pozwoli na przewiezienie 860 osób w godzinę. Docelowo liczba kanap i gondoli będzie mogła wzrosnąć odpowiednio do 58 i 29. Władze WPKiW chcą, by gondole były jak najbardziej przeszklone. Możliwe też, że pałąki zabezpieczające przed wypadnięciem z kanap będą otwierać i zamykać się automatycznie.

Specjaliści rozważali różne koncepcje usytuowania trasy. Ostatecznie zwyciężyła ta łącząca Wesołe Miasteczko z główną aleją parku i - dalej - terenem przylegającym do Stadionu Śląskiego. W dwóch trzecich jej trasa będzie się pokrywała z dawnym przebiegiem „Elki".

- Po otrzymaniu projektu zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę. Potem ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie kolejki - powiedział prezes parku Andrzej Kotala. Według niego, w Europie są trzy firmy, które mogą się podjąć takiego zadania. Jedna z nich zapewnia, że jest w stanie zbudować taką kolejkę w pięć miesięcy, inna potrzebuje na to ośmiu miesięcy. - Inwestycja zostanie zakończona w zależności od tego, która z firm zwycięży w przetargu - dodał Kotala.

Koszt zbudowania kolejki jest obecnie szacowany na 20-22 mln zł. WPKiW ma zabezpieczonych 80 proc. środków na tę inwestycję, ale niewykluczone, że nie będzie musiał wydać aż tak wiele. Dyrekcja parku liczy bowiem, że ostatecznie projekt będzie sfinansowany w przeważającej części ze środków unijnych, z puli przeznaczonej w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na przedsięwzięcia rewitalizacyjne. Dzięki niemu można uzyskać nawet 85 proc. wartości inwestycji. Wniosek w tej sprawie ma być złożony w sierpniu, gdy inwestycja może już być w trakcie realizacji. Termin zależy m.in. od tego, kiedy uda się ostatecznie rozstrzygnąć przetarg.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.