Kaczyński: Kanał to szansa nie tylko dla Elbląga, ale całej Warmii i Mazur

• To będzie szansa nie tylko na przyspieszenie industrializacji Elbląga, ale także na rozwój całego regionu warmińsko-mazurskiego – powiedział w środę (12 października) prezes PiS Jarosław Kaczyński o planowanym przekopie przez Mierzeję Wiślaną.
• W maju tego roku rząd przyjął uchwałę ws. budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Kanał żeglugowy ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Kaczyński: Kanał to szansa nie tylko dla Elbląga, ale całej Warmii i Mazur
Kaczyński przyznał, że po zakończeniu inwestycji Elbląg oczywiście nie stanie się portem na miarę Gdańska i Gdyni. (fot. Facebook)

"Jest coś takiego jak echo. Jeżeli w jednym miejscu następuje rozwój, jeśli ludzie mają pieniądze i mają za co kupować, to się przenosi dalej i to będzie się przenosiło także w inne części województwa warmińsko-mazurskiego. To jest przedsięwzięcie odnoszące się do całego regionu" - mówił szef PiS podczas rejsu statkiem z portu w Elblągu na Mierzeję Wiślaną.

W rejsie uczestniczyli m.in. samorządowcy nadzalewowych gmin Tolkmicka, Krynicy Morskiej i Fromborka oraz przedstawiciele powiatu braniewskiego.

Szef PiS dodał, że przekop przez Mierzeję Wiślaną to jeden z elementów, który ma zaktywizować "niełatwy, jeżeli chodzi w szczególności o dostęp do pracy region".

Kaczyński przyznał, że po zakończeniu inwestycji Elbląg oczywiście nie stanie się portem na miarę Gdańska i Gdyni.

Czytaj też: Kaczyński nie próbuje odwołać prezydent stolicy, broni reformy oświaty

"Tor wodny musiałby wówczas mieć 11 a nawet 13 metrów głębokości, a to jest niemożliwe. To będzie mniejszy port, niemniej bardzo znaczący i można mniej więcej sobie wyobrazić, co będzie przedmiotem transportu, zarówno z Obwodu Kaliningradzkiego, jak i z innych państw nadbałtyckich. Port w Elblągu będzie ułatwiał współpracę z Gdańskiem i Gdynią i całym wybrzeżem. Będzie skracał drogę o ok. 50 mil" - nadmienił lider PiS.

W środę w Elblągu odbyła się konferencja, na której zaprezentowano plany budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. W prezentacji oprócz prezesa PiS wziął też udział m.in. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

W maju tego roku rząd przyjął uchwałę ws. budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Kanał żeglugowy ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Plany zakładają, że będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Kanał ma umożliwić wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Koszt programu oszacowano na 880 mln zł. Przekop ma być zrealizowany do 2022 r.

Czytaj też: Budowa kanału zadowoli samorządowców z Warmii i Mazur

Możliwe są trzy lokalizacje przekopu przez Mierzeję Wiślaną: w Skowronkach, Nowym Świecie oraz Piaskach. Na podstawie przeprowadzonej prognozy oddziaływania skutków na środowisko wskazuje się jako najbardziej korzystny wariant przekop w Nowym Świecie.

O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga. Przeciwni są mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, wskazujący na potrzebę ochrony cennych siedlisk.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do roboty ! Pomysł dobry, zgłaszany przez PiS wcześniej a potem blokowany przez POPSL. Ale to nie usprawiedliwia faktu, że od roku nic w tej sprawie nie ruszyło. Taki kanał buduje się bardzo szybko. Zatem - dość gadania i do roboty !

Der Sleever, 2016-10-13 11:16:38 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE