PARTNER PORTALU
  • BGK

Kapsch: Inteligentny transport w Polsce to utopia? Ustawodawstwo hamuje rozwój

  • Michał Nowak    4 lipca 2016 - 08:05
Kapsch: Inteligentny transport w Polsce to utopia? Ustawodawstwo hamuje rozwój
Wylano dziecko z kąpielą, wprowadzając od 1 stycznia zakaz używania przez straż miejską jakichkolwiek urządzeń elektronicznie wykrywających nadużycia – mówi Ewa Wolniewicz-Warska (fot. PTWP)

Systemy zarządzania sygnalizacją świetlną i rozwój transportu publicznego to za mało, żeby usprawnić ruch komunikacyjny w miastach. Choć brzmi to brutalnie, kierowców trzeba po prostu zniechęcić do jeżdżenia samochodami tam, gdzie można dotrzeć pieszo. Wzorce możemy czerpać z Zachodu, ale ze względu na obwarowania prawne, nie możemy ich skopiować. Mówi o tym Ewa Wolniewicz-Warska z firmy Kapsch Telematic Services.




Natężenie ruchu samochodowego w Polsce ciągle rośnie, co nie jest w smak ani włodarzom miast, ani mieszkańcom. Nowoczesna technologia i inteligentne zarządzanie transportem są potrzebne, aby miasta nie utknęły raz na zawsze w korkach. Jakie skuteczne rozwiązania w transporcie pani poleca?

Ewa Wolniewicz-Warska, Country Sales Manager, Kapsch Telematic Services: – To, co można zaproponować dla miast, to wszelkiego rodzaju sposoby monitorowania i egzekwowania naruszeń. To rzeczywiście porządkuje ruch w mieście, ale także niezwykle podnosi bezpieczeństwo ruchu drogowego. Chodzi o takie rozwiązania jak wyłapywanie wjazdu na czerwonym świetle czy też monitorowanie przestrzegania zakazu ruchu na buspasach. Są statystyki z Wielkiej Brytanii, które udowadniają, że wprowadzenie automatycznego monitorowania zakazu ruchu po buspasach spowodowało od 50 do 60 procent poprawy dyspozycyjności tego pasa. W Londynie korzysta się z automatycznej kontroli rozmaitych naruszeń – zakazu ruchu, wjazdu, skrętu. To wszystko są rozwiązania niskobudżetowe, a znacznie podwyższają płynność ruchu i bezpieczeństwo. Ważne są też rozwiązania, które na przykład ograniczają wjazd samochodów „trucicieli”. Wdrożyliśmy taki system w Mediolanie, gdzie samochody o niższej klasie emisji muszą płacić za wjazd do centrum. To spowodowało poprawę jakości powietrza o 20-30 procent. To także wymierna poprawa jakości życia dla mieszkańców.

Skoro o tym mowa, coraz więcej miast w Europie wprowadza opłaty za wjazd samochodów do ścisłego centrum. To coraz popularniejsza metoda zapobiegania korkom i zanieczyszczeniom.

– Warto podać tutaj przykład Sztokholmu, który wdrożył właśnie system poboru opłat za wjazd do centrum miasta. Sztokholm jest też dobrym przykładem dialogu ze społecznością i wdrażania pewnych rozwiązań testowo. Najpierw opłaty wprowadzono pilotażowo, na okres siedmiu miesięcy. Po tym czasie przeprowadzono referendum wśród mieszkańców, czy chcą wprowadzenia tego systemu na stałe. I ci opowiedzieli się za systemem. Okazało się, że o wiele łatwiej jest się poruszać w mieście. To działanie pobudziło też lokalny biznes, bo mieszkańcy chodząc pieszo, chętniej odwiedzają sklepy czy kafejki. My, jako firma, robimy to samo m.in. w Warszawie. Wdrożyliśmy system monitorowania naruszeń zakazu wjazdu na Nowym Świecie. Ten system będzie testowany przez 6 miesięcy, współpracuje z nami w tym zakresie Zarząd Dróg Miejskich z Politechniką Warszawską. Dla miast istnieje szereg różnych rozwiązań, ale sporo z nich nie może być stosowanych w Polsce ze względu na ograniczenia prawne.

Polskie ustawodawstwo hamuje drogę miastom do inteligentnego zarządzania ruchem?

– Tak, i to bardzo. Warszawa monitoruje wspomniane naruszenia na Nowym Świecie, ale nie może ich już egzekwować. Chodzi o takie naruszenia jak przestrzeganie zakazów ruchu czy przejazdów na czerwonym świetle. W Polsce nie można wykorzystać systemu automatycznego rozpoznawania do karania tego rodzaju wykroczeń. Wylano dziecko z kąpielą, wprowadzając od 1 stycznia zakaz używania przez straż miejską jakichkolwiek urządzeń elektronicznie wykrywających nadużycia. Trzeba zatrudnić strażnika i dopiero on jako osoba może skontrolować takie naruszenie, więc całkowicie eliminuje się automatyzację. Ustawowo jest to zapisane w sposób absurdalny i nieprzemyślany.





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (5)

  • pogoda też będzie regulow, 2016-07-12 19:43:56

    Nadchodzą wzorce z Zachodu - technowinki.onet.pl/motoryzacja/finlandia-wyeliminuje-prywatne-samochody/vcp400
  • Orion, 2016-07-12 17:11:55

    Do marek zakrzewski: Porównywanie ma głęboki sens. Warto skupić uwagę na wnioskach z tych porównań. Bez konsekwentnego proponowania alternatyw niewiele się poprawi. Warto promować układ połączeń rower plus metro plus rower publiczny - samo promowanie transportu publicznego nie da takich rezultatów, ...jakie możnaby osiągnąć stawiając na prawdziwie zrównoważony rozwój.  rozwiń
  • górtes, 2016-07-07 10:46:51

    Do glaertes1: Puknij się w czoło baranie a potem przeczytaj to co napisał marek zakrzewski.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.