PARTNER PORTALU
  • BGK

Katowice: konsorcjum Banimex i Azi-Bud przebuduje węzeł dróg nr 86 i 81

  • PAP/PSZ    14 grudnia 2017 - 16:52
Katowice: konsorcjum Banimex i Azi-Bud przebuduje węzeł dróg nr 86 i 81
(fot. Fotolia)

Katowicki urząd miasta wybrał wykonawcę przebudowy skrzyżowania dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec i rozbudowy prowadzącej do niego drogi nr 86. To jedna z ważniejszych arterii w skali regionu, prowadząca z Katowic w kierunku Tychów i Bielska-Białej.




• Przetarg wygrała najtańsza oferta, opiewająca na 233,1 mln zł.

• Realizacja inwestycji ma potrwać do 2020 r.

• Przebudowa będzie dofinansowana z POIiŚ.

Już wcześniej, w listopadzie, wyłoniono wykonawcę przebudowy skrzyżowania drogi nr 81 i ul. Armii Krajowej na skraju dzielnicy Piotrowice. Prowadzi tamtędy tzw. wiślanka, łącząca Katowice m.in. z Mikołowem i Wisłą, a poprzez Skoczów - z Cieszynem.

W czwartek katowiccy radni przyjęli budżet na 2018 r., z którego wynika, że miasto w przyszłym roku przeznaczy na rozbudowę skrzyżowania w Giszowcu 114,5 mln zł (przy całościowym koszcie szacowanym pierwotnie na 404,7 mln zł), a na rozbudowę skrzyżowania w Piotrowicach - 46,8 mln zł (całość 141,2 mln zł).

Czytaj także: Katowice przyjęły budżet na 2018 rok. Znamy dokładne wydatki

Oba skrzyżowania na wylotowych trasach prowadzących z Katowic na południe należą do najbardziej obciążonych w konurbacji katowickiej oraz w skali całego kraju. Miasto zdobyło na ich modernizację, rozbudowę i przebudowę na bezkolizyjne, największe w Polsce łączne unijne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast. Przetargi ruszyły w czerwcu br.

W przetargu dotyczącym budowy bezkolizyjnego węzła w Giszowcu i poszerzenia wiodącego do niej trasy nr 86 spłynęło osiem ofert. Otwarto je 8 sierpnia br.

Jak wynika z informacji w części biuletynu informacji publicznej Katowic poświęconej zamówieniom publicznym, na początku grudnia br. miasto za najkorzystniejszą ofertę uznało złożoną przez konsorcjum będzińskich spółek Banimex i Azi-Bud. Była to najtańsza oferta, opiewająca na 233,1 mln zł.

Zgodnie z kryteriami przetargowymi przy wyborze wykonawcy pod uwagę brano w 60 proc. cenę oraz w 40 proc. doświadczenie.

W drugim z przetargów - na budowę węzła w Piotrowicach - oferty otwarto 7 sierpnia. Również w tym postępowaniu zgłosiło się osiem podmiotów. Najtańszą, na 67,5 mln zł brutto złożyło konsorcjum IMB Podbeskidzie i M-Silnice i ta oferta została uznana na początku listopada br. za najkorzystniejszą.

Wcześniej szacowano, że łączny koszt obu tych inwestycji może przekroczyć 560 mln zł, z czego ok. 450 mln zł zapewniłyby środki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Katowice dostały tej wartości unijne dofinansowanie na oba zadania w marcu br. Był to efekt zwiększenia przez Ministerstwo Rozwoju puli funduszy konkursu POIiŚ na inwestycje drogowe miast poza siecią TEN-T.

Jak poinformował 14 grudnia Maciej Stachura z katowickiego magistratu, podpisanie umów z wykonawcami poprzedzą - ze względu na rozmiar przetargów - dodatkowe kontrole.

Inwestycja w Giszowcu obejmie rozbudowę i przebudowę tamtejszego węzła - dwóch odcinków dróg krajowych nr 81 (ul. 73. Pułku Piechoty) i 86 (ul. Pszczyńska) o łącznej długości 3,62 km. Rozbudowany zostanie m.in. odcinek drogi nr 86 - od przebudowanego w poprzednich latach węzła Murckowska na autostradzie A4. Realizacja skomplikowanego projektu ma potrwać do 2020 r. W unijnym projekcie szacowano jej koszt na 400 mln zł, z czego dofinansowanie wyniosłoby 338,3 mln zł.

Druga inwestycja, na granicy dzielnic Piotrowice i Ligota, to rozbudowa odcinka DK81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego węzła bezkolizyjnego na skrzyżowaniu z ulicą Armii Krajowej z dwupasmowym tzw. rondem turbinowym". Realizację tego przedsięwzięcia miasto zaplanowało na lata 2017-2019, szacując jego koszt w unijnym projekcie na 132,8 mln zł (z czego 111,4 mln zł dofinansowania).

Oba projekty zyskały unijne wsparcie w konkursie na zadania dotyczące "Zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego". Dofinansowanie do nich pochodzi z puli na "Infrastrukturę drogową dla miast" w POIiŚ.

Wcześniej środki z tego konkursu zapewniło już sobie pięć innych miast woj. śląskiego. Dzięki nim Tychy zmodernizują część DK44, Rybnik przebuduje odcinek DK78, Częstochowa zajmie się DK46, Gliwice zbudują część zachodniej obwodnicy, a Sosnowiec przebuduje skrzyżowanie na DK94.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.