Katowice przygotowują kontynuację przebudowy ścisłego centrum

Samorząd Katowic czeka na oferty wykonania kompleksowej dokumentacji przebudowy ul. Dworcowej. To nieodnowiona dotąd część ścisłego śródmieścia, gdzie mieści się m.in. dawny dworzec kolejowy; docelowo rejon ten ma zostać przebudowany wraz z ul. Tylną Mariacką.
Katowice przygotowują kontynuację przebudowy ścisłego centrum
Ulica Dworcowa po przebudowie będzie wyłączona z publicznego ruchu samochodowego (fot.PTWP)

• Ulica Dworcowa po przebudowie będzie wyłączona z publicznego ruchu samochodowego.

• Termin składania ofert w przetargu mija 30 czerwca br. Zwycięzca będzie miał na wykonanie i dostarczenie kompletnej dokumentacji projektowej oraz złożenie kompletnego wniosku o pozwolenie na budowę - dziewięć miesięcy od podpisania umowy.

Jak poinformował katowicki magistrat, kompleksowa dokumentacja ma dotyczyć zagospodarowania przestrzeni ulicy Dworcowej - w formie placu - na odcinku od skrzyżowania ulic: św. Jana, Dworcowej i Kochanowskiego do skrzyżowania ulic: Mielęckiego, Dworcowej oraz Mariackiej, wraz ze skrzyżowaniami.

"To kolejny element metamorfozy Katowic. Jestem przekonany, że podobnie jak Strefa Kultury, czy Rynek, także ten teren po remoncie będzie zachwycał mieszkańców i turystów" - ocenił cytowany w informacji prezydent Katowic Marcin Krupa.

"Nowy deptak miejski, podobnie jak to było w przypadku ul. Mariackiej, ma przywrócić kolejną część miasta dla pieszych i wpisywać się w naszą politykę odciążania centrum miasta z ruchu samochodowego. Ulica Dworcowa po przebudowie będzie wyłączona z publicznego ruchu samochodowego" - przypomniał Krupa.

Miasto zaznaczyło, że wykonawca powinien wykonać zamawianą dokumentację w oparciu o koncepcję urbanistyczno-architektoniczną, która była efektem przeprowadzonych w ub. roku warsztatów studialno-projektowych - z uwzględnieniem uwag oceniającej komisji.

Warsztaty dotyczyły właśnie wykonania koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowania placu przed starym dworcem kolejowym i urządzenia ul. Tylnej Mariackiej. Zwycięskie opracowanie stworzyła firma AIR Jurkowscy - Architekci w ramach warsztatów, a także w oparciu o wskazania komisji oceniającej warsztaty.

W zakres zamawianej teraz dokumentacji projektowej wejdą m.in. plac dworcowy w formie przestrzeni publicznej powiązanej z pieszymi przestrzeniami ulic starej części śródmieścia (z uwzględnieniem m.in. likwidacji istniejącej toalety w ciągu ul. Dworcowej), mała architektura i zieleń, a także system monitoringu wizyjnego.

Dokumentacja powinna uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych, a także być powiązana funkcjonalnie z rozwiązaniami technicznymi dla planowanego węzła przesiadkowego "Św. Jana" oraz przebudową ul. Tylnej Mariackiej.

Termin składania ofert w przetargu mija 30 czerwca br. Zwycięzca będzie miał na wykonanie i dostarczenie kompletnej dokumentacji projektowej oraz złożenie kompletnego wniosku o pozwolenie na budowę - dziewięć miesięcy od podpisania umowy. Potem "niezwłocznie" ma zostać ogłoszony przetarg na prace budowlane.

Obecnie w tym rejonie trwają już prace budowlane. Prywatny inwestor restauruje i adaptuje do nowych funkcji dawny dworzec kolejowy. Przedsiębiorca posiada cztery budynki dworcowego kompleksu (ul. Dworcowa 2-10) o łącznej powierzchni 12,1 tys. m kw. Z opisu jego inwestycji wynika, że ma ona mieścić wiele funkcji: handel, usługi, biura, gastronomię i rozrywkę.

Budowa węzła przesiadkowego "Św. Jana" zależy od inwestora, spółki PKP PLK, będzie bowiem wiązała się z perspektywą przebudowy pobliskiego wiaduktu kolejowego nad wiodącą do katowickiego rynku ul. św. Jana.

Władze miasta porozumiały się już wstępnie z kolejową spółką ws. projektu przebudowy - dokładając do niego utworzenie pod wiaduktem nowego przystanku autobusowo-tramwajowego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE