PARTNER PORTALU
  • BGK

Katowice: Ul. Dworcowa deptakiem. Coraz bliżej przebudowy

  • aw/PAP    30 czerwca 2017 - 15:58
Katowice: Ul. Dworcowa deptakiem. Coraz bliżej przebudowy
Zwycięska koncepcja przebudowy ulicy przed starym dworcem w Katowicach, teraz pora na kompleksowy projekt (fot.fot: AIR Jurkowscy Archiktekci - mat. pras.)

Ulica Dworcowa w stolicy Górnego Śląska ma przejść metamorfozę.




• Cztery zgłoszenia otrzymał samorząd Katowic w przetargu na zaprojektowanie przebudowy ul. Dworcowej.

• To nieodnowiona dotąd część ścisłego śródmieścia.

• Wraz z rewitalizowanym dawnym dworcem kolejowym docelowo ma stać się reprezentacyjną przestrzenią dla pieszych.

Stolica woj. śląskiego w ostatnich latach stara się stopniowo przekształcać zniszczone, zaniedbane przestrzenie centrum miasta, by czynić je atrakcyjnymi dla mieszkańców i turystów. W tym kontekście samorząd szczególnie chwali się Strefą Kultury w miejscu dawnej kopalni Katowice, w północnej części centrum. Zmodernizowane zostały też m.in. Rynek, główna handlowa ulica 3 Maja w rejonie dworca kolejowego, czy przylegająca do Dworcowej ul. Mariacka, która stała się deptakiem.

Był przetarg, są oferty

W ostatnich tygodniach władze Katowic ogłosiły przetarg na wykonanie kompleksowej dokumentacji nowego zagospodarowania przestrzeni ul. Dworcowej - w formie wyłączonego z ruchu samochodowego placu - na odcinku od skrzyżowania ulic: św. Jana, Dworcowej i Kochanowskiego do skrzyżowania ulic: Mielęckiego, Dworcowej oraz Mariackiej, wraz ze skrzyżowaniami.

Jak poinformowała rzeczniczka magistratu Ewa Biskupska, w zakończonym tego dnia naborze swoje oferty zgłosiły cztery podmioty. "Teraz oferty będą analizowane, chcemy wybrać najlepszą z nich w ciągu kilku tygodni" - zasygnalizowała Biskupska.

Ogłaszając przetarg, miasto zaznaczyło, że wykonawca powinien wykonać zamawianą dokumentację w oparciu o koncepcję urbanistyczno-architektoniczną, która była efektem przeprowadzonych w ub. roku warsztatów studialno-projektowych - z uwzględnieniem uwag oceniającej komisji.

Warsztaty dotyczyły właśnie wykonania koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowania placu przed starym dworcem kolejowym i urządzenia ul. Tylnej Mariackiej. Zwycięskie opracowanie stworzyła firma AIR Jurkowscy - Architekci w ramach warsztatów, a także w oparciu o wskazania komisji oceniającej warsztaty.

W zakres zamawianej teraz dokumentacji projektowej wejdą m.in. plac dworcowy w formie przestrzeni publicznej powiązanej z pieszymi przestrzeniami ulic starej części śródmieścia (z uwzględnieniem m.in. likwidacji istniejącej toalety w ciągu ul. Dworcowej), mała architektura i zieleń, a także system monitoringu wizyjnego.

Dokumentacja powinna uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych, a także być powiązana funkcjonalnie z rozwiązaniami technicznymi dla planowanego węzła przesiadkowego "Św. Jana" oraz również planowaną przebudową ul. Tylnej Mariackiej.

Zwycięzca przetargu będzie miał na wykonanie i dostarczenie kompletnej dokumentacji oraz na złożenie kompletnego wniosku o pozwolenie na budowę dziewięć miesięcy od podpisania umowy. Potem "niezwłocznie" ma zostać ogłoszony przetarg na prace budowlane.

Roboty w dawnym dworcu

Obecnie w tym rejonie trwają już roboty. Prywatny inwestor restauruje i adaptuje do nowych funkcji dawny dworzec kolejowy. Przedsiębiorca posiada cztery budynki dworcowego kompleksu (ul. Dworcowa 2-10) o łącznej powierzchni 12,1 tys. m kw. Z opisu jego inwestycji wynika, że ma ona mieścić wiele funkcji: handel, usługi, biura, gastronomię i rozrywkę.

Budowa węzła przesiadkowego "Św. Jana" zależy natomiast od inwestora, spółki PKP PLK - wiąże się bowiem z perspektywą przebudowy pobliskiego wiaduktu kolejowego nad wiodącą do katowickiego rynku ul. św. Jana. Władze miasta porozumiały się już wstępnie z kolejową spółką ws. projektu przebudowy - dokładając do niego utworzenie pod wiaduktem nowego przystanku autobusowo-tramwajowego.

W kontekście pozyskania unijnego dofinansowania dla dużego przedsięwzięcia, które miało objąć m.in. rozbudowę linii przecinającej Katowice, zarządca kolejowej infrastruktury poinformował ostatnio, że w obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 zrealizuje jedynie prace poza konurbacją katowicką. Odcinek Będzin - Katowice - Tychy miałby być przebudowywany w kolejnych latach. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.