PARTNER PORTALU
  • BGK

Katowice: W Brynowie też powstanie węzeł przesiadkowy

  • PAP/EM    29 marca 2017 - 14:23
Katowice: W Brynowie też powstanie węzeł przesiadkowy
Na budowę pierwszych trzech węzłów przesiadkowych - w Ligocie, Zawodziu i Brynowie - Katowice uzyskały dofinansowanie z UE. (fot. pixabay)

Przetarg na budowę węzła przesiadkowego w katowickiej dzielnicy Brynów ogłosił w środę (29 marca) tamtejszy samorząd. Koszt jego budowy szacuje się na ponad 66,5 mln zł netto.




• Węzeł przesiadkowy w Brynowie to trzecia tego typu inwestycja, która w najbliższym czasie ma powstać w Katowicach.

• Nowe inwestycje mają przyczynić się do ograniczenia liczby aut na drogach, wyeliminowania korków, a tym samym do zmniejszenia hałasu i emisji spalin.

• Na węzeł w Brynowie złożą się: dwukondygnacyjny parking na 400 miejsc, parking naziemny z 52 miejscami w ramach funkcji Park&Ride, parking dla rowerów w ramach Bike&Ride, przystanki, wiaty, miejsca postojowe dla rowerów, taksówek oraz punkty Kiss&Ride.

Centrum przesiadkowe w południowej dzielnicy Katowic - Brynowie - powstanie w rejonie obecnej pętli tramwajowej. Budowa ma potrwać niespełna dwa lata. Centrum umożliwi przesiadki z prywatnych aut czy rowerów do tramwajów i autobusów.

Pierwsze dwa przetargi na budowę węzłów przesiadkowych w dzielnicach Ligota i Zawodzie samorząd ogłosił w ostatnich tygodniach. Złożą się one na Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych, promujący komunikację publiczną i ułatwiający sprawne przemieszczanie się w 300-tysięcznej stolicy Górnego Śląska. Na stworzenie trzech pierwszych inwestycji Katowice pozyskały ponad 120 mln zł z funduszy UE.

Węzły przesiadkowe w Katowicach - w intencji samorządowców - mają przyczynić się do ograniczenia liczby aut na drogach, wyeliminowania korków, a tym samym do zmniejszenia hałasu i emisji spalin. Na parkingach centrów przesiadkowych kierowcy czy rowerzyści będą mogli parkować swoje pojazdy, kontynuując podróż do śródmieścia tramwajem, autobusem lub pociągiem.

"W Katowicach czeka nas prawdziwa rewolucja komunikacyjna. W marcu ogłosiliśmy aż trzy przetargi na centra przesiadkowe typu Park&Ride - na Ligocie, Zawodziu i Brynowie, a w planach mamy ich łącznie osiem" - powiedział cytowany w informacji prasowej prezydent Katowic Marcin Krupa.

Ogłoszony w środę przetarg obejmuje budowę węzła wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Na węzeł złożą się: dwukondygnacyjny parking na 400 miejsc, parking naziemny z 52 miejscami w ramach funkcji Park&Ride, parking dla rowerów w ramach Bike&Ride, przystanki, wiaty, miejsca postojowe dla rowerów, taksówek oraz punkty Kiss&Ride, w których można pożegnać lub odebrać pasażera.

Ma się tam również znaleźć poczekalnia wyposażona w punkty obsługi pasażerskiej, takie jak toaleta, biletomat, mała gastronomia, kiosk prasowy. Firma, która zbuduje węzeł, będzie też zobowiązana do wykonania systemu informacji pasażerskiej oraz urządzenia zieleni i małej architektury.

Koszt inwestycji samorząd szacuje na ponad 66,59 mln zł netto. Oferty na jej realizację można składać do 15 maja. Budowa ma potrwać 22 miesiące.

Pierwszy z węzłów - w dzielnicy Ligota - ma powstać kosztem ok. 14 mln zł w pobliżu dworca PKP, przy głównym szlaku kolejowym, łączącym Katowice z Tychami i Bielskiem-Białą, i wiodącym dalej w kierunku Czech i Słowacji. Na inwestycję złożą się m.in.: naziemny parking na 110 miejsc oraz strefa obsługi podróżnych z zadaszonymi peronami autobusowymi oraz miejscami oczekiwania. Tu również mają powstać: tzw. strefa Kiss&Ride, parking dla rowerów i postój taksówek. Węzeł ma być gotowy za ponad rok.

Znacznie większy węzeł ma powstać na Zawodziu. Budowa tamtejszego centrum, położonego na prawym brzegu rzeki Rawy, pomiędzy ulicami Bagienną, Krakowską, Łączną i 1 Maja, ma potrwać niespełna dwa lata. Koszt budowy węzła Zawodzie szacuje się na 64,2 mln zł.

Na budowę pierwszych trzech węzłów przesiadkowych - w Ligocie, Zawodziu i Brynowie - Katowice uzyskały dofinansowanie z UE w wysokości ponad 120 mln zł, co stanowi 85 proc. kosztów inwestycji. Jak podał katowicki magistrat, kolejne planowane węzły to: Sądowa, Podlesie, Piotrowice, Kostuchna, Jana.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.