PARTNER PORTALU
  • BGK

Katowice zwalniają na drogach. Do końca roku Strefa Tempo 30 w kolejnych dzielnicach

  • PAP/KDS    26 lipca 2017 - 17:06
Katowice zwalniają na drogach. Do końca roku Strefa Tempo 30 w kolejnych dzielnicach
Po wprowadzeniu w Katowicach Strefy Tempo 30, spadła liczba wypadków (fot. UM Katowice)

Katowice powiększają Strefę Tempo 30. Do końca 2017 miasto wyznaczy w kolejnych dzielnicach obszary, w których kierowcy będą mogli poruszać się z prędkością do 30 km/h.




• Katowice zapowiedziały powiększenie Strefy Tempo 30. Jak pokazują policyjne statystyki tam, gdzie obowiązuje na drogach dużo jest bezpieczniej. 

• Obecnie w mieście obowiązuje kilkanaście stref tego typu - m.in. obejmujących fragmenty dzielnic i osiedli.

• Największą z nich, w śródmieściu Katowic, wprowadzono w maju 2015 r. Kolejne zaczną obowiązywać do grudnia 2017. 

"Z perspektywy czasu, który upłynął od momentu powstania Strefy, można powiedzieć, że w miejscach, gdzie ograniczono ruch kołowy do 30 km/h, jest bezpieczniej" - powiedział podczas środowego briefingu związanego z akcją przypominania kierowcom o Strefie Tempo 30 komendant miejski policji w Katowicach inspektor Paweł Barski.

Według przytoczonych przez niego danych liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów w 2016 r., czyli po roku od wprowadzenia Strefy Tempo 30, spadła w stosunku do 2014 r. o ponad połowę. W 2014 r. ogółem zliczono na tym obszarze 22 wypadki, w których 22 osób zostało rannych, a jedna osoba zmarła. W 2016 r. odnotowano 13 wypadków z 15 rannymi.

Wobec tych pozytywnych efektów miasto zaplanowało dalszą rozbudowę Strefy Tempo 30 w dzielnicach. "Bezpieczeństwo mieszkańców jest dla nas priorytetem. Dlatego Tempo 30 obowiązuje już m.in. w kilku dzielnicach południowych, a w planach mamy dalszą rozbudowę" - zasygnalizował podczas briefingu Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Dotąd strefowe ograniczenia prędkości wprowadzono m.in. we fragmentach Kostuchny, Ligoty, Podlesia, Piotrowic, Janowa, Zawodzia czy Osiedla Witosa.

Nowe obszary Strefy Tempo 30 mają objąć: Osiedle Tysiąclecia, Dąbrówkę Małą (rejon ul. Siemianowickiej, Styczniowej i Siwka), Koszutkę (rejon ul. Grażyńskiego, Okrzei, Morcinka i Czerwińskiego), Osiedle Paderewskiego (rejon ul. Sowińskiego), Piotrowice-Ochojec (rejon Osiedla Odrodzenie i ul. Szenwalda), Ligotę-Panewniki (rejon ul. Japońskiej, Emerytalnej i Zagrody), a także Brynów (rejon ul. Ceglanej i Wita Stwosza).

Miasto zastrzega, że w przypadku liczącego ponad 20 tys. mieszkańców Osiedla Tysiąclecia trwają jeszcze ustalenia, czy ograniczenie powinno wynosić 30 km/h czy 40 km/h. Decyzja ma zależeć od możliwości dostosowania zmienionej organizacji ruchu do funkcjonowania komunikacji miejskiej, a także dostępnej infrastruktury, m.in. sygnalizacji świetlnej.

Wprowadzenie Strefy Tempo 30 w poszczególnych lokalizacjach ma wiązać się m.in. z innymi planowanymi pracami - np. w rejonie Brynowa ograniczenie zostanie wprowadzone w trakcie przebudowy infrastruktury drogowej w okolicy ul. Ceglanej. W tym rejonie trwa obecnie budowa jednego z trzech miejskich basenów, a w planach jest też powstanie Śląskiego Centrum Innowacji.

Najpierw nowy obszar Strefy ma pojawić na Koszutce - obecnie kompletowana jest dokumentacja, aby ograniczenie do 30 km/h na ulicy Grażyńskiego mogło zacząć obowiązywać przed końcem wakacji. Na podobnym etapie są prace dotyczące Piotrowic, Ligoty i Zawodzia. We wszystkich nowych lokalizacjach Strefa Tempo 30 ma pojawić się do końca roku.

Władze miasta akcentują, że starają się dopasowywać funkcjonowanie Strefy Tempo 30 do zmian wynikających z doświadczeń. W ub. roku specjaliści z wydziału transportu katowickiego magistratu, przy współpracy z policją oraz społecznikami, opracowali szereg zmian. Pojawiły się np. nowe piktogramy oznaczające strefę, progi wyspowe na jej granicach, tzw. kontrapasy dla rowerzystów, a w kilku miejscach zmieniono organizację ruchu.

Katowiccy samorządowcy wskazują też, że inicjatywa Strefy Tempo 30 wiąże się z założeniami polityki rowerowej miasta. Obszary ograniczenia prędkości zwiększają bezpieczeństwo rowerzystów tam, gdzie nie ma możliwości wydzielenia dodatkowych pasów czy dróg rowerowych. Jednocześnie wyznaczane tzw. kontrapasy (po których rowerzyści mogą jeździć "pod prąd" na ulicach jednokierunkowych) sprzyjają spójności sieci dróg rowerowych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.