PARTNER PORTALU
  • BGK

Katowice zyskają obwodnicę. Tramwajową

  • aw/PAP    20 grudnia 2017 - 17:45
Katowice zyskają obwodnicę. Tramwajową

Cały projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów (fot.youtube)

Nowa linia tramwajowa wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach powinna powstać do połowy 2020 r. - podał katowicki magistrat. Dzięki niej centrum miasta zyska tramwajową obwodnicę, a także m.in. możliwość doprowadzenia tramwaju do węzła przesiadkowego Sądowa.




• Dzięki inwestycji centrum miasta zyska tramwajową obwodnicę, a także m.in. możliwość doprowadzenia tramwaju do węzła przesiadkowego Sądowa.

• Węzeł Sądowa będzie położonym najbliżej ścisłego centrum Katowic obiektem z zapowiadanej w tym mieście sieci centrów przesiadkowych. 

• Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu projektu Tramwajów Śląskich wyliczono na 766,8 mln zł brutto.

 

Informacja w biuletynie katowickiego magistratu nawiązuje do podpisanej w poniedziałek (18 grudnia) umowy na dofinansowanie pierwszego etapu obecnego unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - w całości szacowanego na ok. 885 mln zł.

Cały projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów. W pierwszym jego etapie ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowych tramwajów oraz pojazdów specjalistycznych.

W środę Katowice przekazały, że budowa linii wzdłuż ul. Grundmanna została przewidziana na okres od drugiego półrocza 2018 r. do pierwszego półrocza 2020 r. "Wszystko wskazuje na to, że procedura przetargowa w celu wyłonienia wykonawcy tych robót będzie prowadzona w połowie przyszłego roku" - zasygnalizował samorząd.

Linia wzdłuż ul. Grundmanna połączy dwie istniejące linie biegnące ul. Chorzowską oraz ul. Gliwicką. Dzięki niej centrum miasta zyska tramwajową obwodnicę, a także możliwość dalszego rozwoju sieci tramwajowej - od skrzyżowania z ul. Chorzowską wzdłuż ul. Stęślickiego do północnych dzielnic miasta, a w drugą stronę od skrzyżowania z ul. Gliwicką do centrum przesiadkowego Sądowa.

Węzeł Sądowa będzie położonym najbliżej ścisłego centrum Katowic obiektem z zapowiadanej w tym mieście sieci centrów przesiadkowych. Ma umożliwiać przede wszystkim przesiadki z autobusów komunikacji miejskiej na dalekobieżne, pełniąc funkcję nowego katowickiego dworca autobusowego.

Katowicki magistrat obecnie wybiera wykonawcę budowy węzła, który - zgodnie z intencją miasta - miałby być gotowy pod koniec 2019 r. lub na początku 2020 r. Według wcześniejszych informacji nie dotrą tam - przynajmniej w bliższej przyszłości - tramwaje kursujące pobliską ul. Gliwicką. Droga do przystanku tramwajowego będzie oznaczała przejście ok. 300-400 m.

Ostatnim zaplanowanym etapem obecnego projektu Tramwajów Śląskich będzie natomiast budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic. Powiedzie ona od istniejącej pętli Brynów do planowanej pętli Kostuchna w rejonie skrzyżowania ul. Armii Krajowej i Bażantów. Obsłuży m.in. szpital w Ochojcu i osiedle Odrodzenia.

Szacunkowy koszt całkowity nowej linii na południe Katowic to 135,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane 110 mln zł, a dofinansowanie 71,2 mln zł. "Wniosek o dofinansowanie tej inwestycji środkami Unii Europejskiej jest przygotowywany, a podpisanie umowy o dofinansowanie planowane jest na IV kw. 2018 r." - podał w środę katowicki magistrat.

"Bardzo się cieszymy, że - poza modernizacją istniejących torowisk - w tym projekcie mamy pierwsze od 40 lat zadania rozwojowe. Dwie nowe linie tramwajowe w Katowicach znacząco ułatwią mieszkańcom poruszanie się po mieście" - ocenił cytowany w katowickim biuletynie prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.

Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu projektu Tramwajów Śląskich wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany (prac mogących zawierać się w unijnym projekcie) na 623,6 mln zł netto. Podpisana w poniedziałek umowa zakłada dofinansowanie ze środków na transport miejski Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą 393,3 mln zł (ok. 63 proc.).

Etap drugi będzie zawierał jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do Placu Wolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury. Koszt całkowity oszacowano tu na 168,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane na 151,4 mln zł, a dofinansowanie na 98 mln zł. Etap trzeci to wyłącznie linia na południe Katowic.(P

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!








KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




NAJPOPULARNIEJSZE W PORTALU




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI



Wyszukiwarki

Polecane oferty: