PARTNER PORTALU
  • BGK

Katowice zyskają obwodnicę. Tramwajową

  • aw/PAP    20 grudnia 2017 - 17:45
Katowice zyskają obwodnicę. Tramwajową
Cały projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów (fot.youtube)

Nowa linia tramwajowa wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach powinna powstać do połowy 2020 r. - podał katowicki magistrat. Dzięki niej centrum miasta zyska tramwajową obwodnicę, a także m.in. możliwość doprowadzenia tramwaju do węzła przesiadkowego Sądowa.




• Dzięki inwestycji centrum miasta zyska tramwajową obwodnicę, a także m.in. możliwość doprowadzenia tramwaju do węzła przesiadkowego Sądowa.

• Węzeł Sądowa będzie położonym najbliżej ścisłego centrum Katowic obiektem z zapowiadanej w tym mieście sieci centrów przesiadkowych. 

• Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu projektu Tramwajów Śląskich wyliczono na 766,8 mln zł brutto.

 

Informacja w biuletynie katowickiego magistratu nawiązuje do podpisanej w poniedziałek (18 grudnia) umowy na dofinansowanie pierwszego etapu obecnego unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - w całości szacowanego na ok. 885 mln zł.

Cały projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów. W pierwszym jego etapie ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowych tramwajów oraz pojazdów specjalistycznych.

W środę Katowice przekazały, że budowa linii wzdłuż ul. Grundmanna została przewidziana na okres od drugiego półrocza 2018 r. do pierwszego półrocza 2020 r. "Wszystko wskazuje na to, że procedura przetargowa w celu wyłonienia wykonawcy tych robót będzie prowadzona w połowie przyszłego roku" - zasygnalizował samorząd.

Linia wzdłuż ul. Grundmanna połączy dwie istniejące linie biegnące ul. Chorzowską oraz ul. Gliwicką. Dzięki niej centrum miasta zyska tramwajową obwodnicę, a także możliwość dalszego rozwoju sieci tramwajowej - od skrzyżowania z ul. Chorzowską wzdłuż ul. Stęślickiego do północnych dzielnic miasta, a w drugą stronę od skrzyżowania z ul. Gliwicką do centrum przesiadkowego Sądowa.

Węzeł Sądowa będzie położonym najbliżej ścisłego centrum Katowic obiektem z zapowiadanej w tym mieście sieci centrów przesiadkowych. Ma umożliwiać przede wszystkim przesiadki z autobusów komunikacji miejskiej na dalekobieżne, pełniąc funkcję nowego katowickiego dworca autobusowego.

Katowicki magistrat obecnie wybiera wykonawcę budowy węzła, który - zgodnie z intencją miasta - miałby być gotowy pod koniec 2019 r. lub na początku 2020 r. Według wcześniejszych informacji nie dotrą tam - przynajmniej w bliższej przyszłości - tramwaje kursujące pobliską ul. Gliwicką. Droga do przystanku tramwajowego będzie oznaczała przejście ok. 300-400 m.

Ostatnim zaplanowanym etapem obecnego projektu Tramwajów Śląskich będzie natomiast budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic. Powiedzie ona od istniejącej pętli Brynów do planowanej pętli Kostuchna w rejonie skrzyżowania ul. Armii Krajowej i Bażantów. Obsłuży m.in. szpital w Ochojcu i osiedle Odrodzenia.

Szacunkowy koszt całkowity nowej linii na południe Katowic to 135,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane 110 mln zł, a dofinansowanie 71,2 mln zł. "Wniosek o dofinansowanie tej inwestycji środkami Unii Europejskiej jest przygotowywany, a podpisanie umowy o dofinansowanie planowane jest na IV kw. 2018 r." - podał w środę katowicki magistrat.

"Bardzo się cieszymy, że - poza modernizacją istniejących torowisk - w tym projekcie mamy pierwsze od 40 lat zadania rozwojowe. Dwie nowe linie tramwajowe w Katowicach znacząco ułatwią mieszkańcom poruszanie się po mieście" - ocenił cytowany w katowickim biuletynie prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.

Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu projektu Tramwajów Śląskich wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany (prac mogących zawierać się w unijnym projekcie) na 623,6 mln zł netto. Podpisana w poniedziałek umowa zakłada dofinansowanie ze środków na transport miejski Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą 393,3 mln zł (ok. 63 proc.).

Etap drugi będzie zawierał jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do Placu Wolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury. Koszt całkowity oszacowano tu na 168,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane na 151,4 mln zł, a dofinansowanie na 98 mln zł. Etap trzeci to wyłącznie linia na południe Katowic.(P

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.