Kiedy trasa Warszawa-Białystok?

W latach 2017-2018 powinna być zmodernizowana kolejowa trasa z Warszawy do Białegostoku, która stanowi fragment międzynarodowej trasy Rail Baltica.
Kiedy trasa Warszawa-Białystok?

Po wszystkich inwestycjach czas przejazdu na trasie Warszawa-Białystok ma się skrócić do nieco ponad półtorej godziny. Pociągi będą mogły jeździć tą trasą z prędkością 160 km na godzinę.

W czasie modernizacji czas przejazdu może być wydłużony nawet do 4 godzin, teraz jest to około 3 godzin. W ciągu miesiąca ma być ogłoszony przetarg na modernizację mazowieckiego odcinka tej trasy Warszawa-Rembertów-Tłuszcz – poinformował prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański.

Powiedział też, że wstępnie ustalono z Ministerstwem Infrastruktury, że do 2014 roku ma być zlecone opracowanie dokumentacji technicznej budowlanej odcinka Tłuszcz-Białystok.

Pytany o koszty prac na tym odcinku powiedział, że wstępnie są one szacowane na około 3,2 mld zł.

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa E75 o priorytetowym znaczeniu, łącząca Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego. Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej, z czego 172 km linii dwutorowej i 169 km linii kolejowej jednotorowej. Jeszcze nie wiadomo, w jakim wariancie będzie przebiegać modernizacja odcinka Białystok – Suwałki – Trakiszki – granica z Litwą.

Czy przez Ełk w Warmińsko-Mazurskiem czy przez Augustów w Podlaskiem. Inwestor wskazuje, że lepszy jest wariant przez Ełk. Do końca 2011 roku PKP PLK spodziewa się uzyskać od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku decyzję środowiskową.

Ostateczną decyzję o przebiegu wyda Komisja Europejska. Szafrański liczy, że przebieg ten będzie znany w 2012 roku.

Prezes PKP PLK odbywa we wszystkich polskich regionach spotkania z władzami samorządowymi województw, by zachęcać je do przeznaczania unijnych środków z Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO) na kolejowe inwestycje infrastrukturalne.

Chodzi o pieniądze na modernizację linii kolejowych o dużym znaczeniu regionalnym. Szafrański powiedział, że dotychczas w 12 województwach realizowanych jest 31 projektów infrastrukturalnych, dofinansowanych z UE z Regionalnych Programów Operacyjnych.

Projekty te obejmują modernizację prawie 800 km linii kolejowych o znaczeniu regionalnym. Łączna wartość tych inwestycji wynosi ok. 1,8 mld zł, z czego 1,3 mld zł to środki europejskie.

Szafrański ocenił, że taka ilość projektów to „pozytywny odzew” ze strony samorządów województw. W Podlaskiem w RPO nie ma żadnego takiego projektu modernizacyjnego. Władze PKP PLK chcą do takich inwestycji przekonać samorząd województwa.

Chodzi np. o linię Białystok-Bielsk Podlaski-Czeremcha. Szafrański mówił, że linia ta jest w tak złym stanie technicznym, że w ciągu 2-3 lat może już nie nadawać się do użytku z powodu próchniejących podkładów kolejowych. PKP PLK chciałoby pozyskać na ten cel z UE w podlaskim RPO w nowej perspektywie finansowej UE 80-90 mln zł.

Po linii tej jeżdżą teraz głównie szynobusy poruszające się prędkością około 50 km na godzinę. Innym rozważanym wariantem jest współpraca przy tej inwestycji z prywatnym inwestorem (w gminie Orla powstaje duża fabryka IKEA).

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE