Kiedy zakończy się budowa odcinka DTŚ w Gliwicach?

Termin oddania gliwickiego odcinka DTŚ do użytku - wiosna 2016 - pozostaje aktualny. Gliwicki magistrat informuje, że prace są zaawansowane w 70 proc.
Kiedy zakończy się budowa odcinka DTŚ w Gliwicach?
Wiadukt nad DTŚ w ciągu ul. Sienkiewicza (fot. gliwice.eu)

Budowa DTŚ to największa inwestycja realizowana od lat przez śląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla tranzytu.

Obecnie dostępny jest liczący 26,1 km odcinek średnicówki od węzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. Pierwszy gliwicki fragment DTŚ otwarto w listopadzie ub. roku. Odcinek G1 połączył istniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1 i dalej np. z autostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).

Roboty na budowie DTŚ w Gliwicach idą pełną parą

Obecnie prace zaawansowane są w 70% i trwają na całej długości „średnicówki”. Powstają obiekty inżynierskie, a istniejące ulice dostosowywane są do nowego układu komunikacyjnego.

Na odcinku pomiędzy Drogą Krajową nr 88 a ul. Jana Śliwki przygotowywana jest podbudowa pod przyszłą jezdnię. Nad ul. Jana Śliwki stoi już wiadukt. Obecnie trwa budowa murów oporowych i nasypów, oraz nowego mostu nad Kłodnicą – powstała już jedna nitka ustroju nośnego tego obiektu. Do nowych parametrów jest dostosowywane także skrzyżowanie ulic Orlickiego i Nadrzecznej. W związku z tym 29 czerwca na fragmentach tych ulic wprowadzono ruch wahadłowy. Utrudnienia w tym miejscu potrwają do końca sierpnia.

Gotowy jest już wiadukt nad DTŚ w ciągu ul. Sienkiewicza. Aktualnie w tym rejonie powstają nasypy dojazdowe, a także rondo i łącznica, która umożliwi dotarcie do DTŚ z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Najbardziej intensywne prace prowadzone są w obrębie przyszłego tunelu pod ul. Zwycięstwa i Dworcową. Postawiono ściany i zabetonowano 35 z 41 segmentów stropów. Powstaje kanalizacja, drenaże oraz sieć hydrantowa. Dobiegają końca roboty ziemne – cały tunel jest już przekopany.

Nie obyło się bez problemów

Szacowana na 954,6 mln zł budowa odcinka G2 "średnicówki" w ub. roku napotkała na poważny problem z finansowaniem. Pierwotnie zapewnione środki (oparte o kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym, rezerwę subwencji ogólnej, Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 i budżety miast) okazały się niewystarczające.

Prowadzoną przez konsorcjum firm Eurovia Polska i Bilfinger Infrastructure budowę kontynuowano dzięki tzw. faktoringowi, a także przeniesieniu projektu z programu regionalnego do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wiązało się to m.in. z przekwalifikowaniem odcinka G2 z drogi wojewódzkiej na krajową oraz przejęciem inwestycji od marszałka przez samorząd Gliwic.

W kolejnych latach w regionie ma powstać także tzw. wschodnia część Trasy, której jedna z planowanych odnóg ma prowadzić od Katowic do Jaworzna, a druga do Sosnowca.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE