Kielce: miasto chce budować wielopoziomowe parkingi na osiedlach

Władze Kielc planują budowę wielopoziomowych parkingów, by zwiększyć przestrzeń na osiedlach oraz odciążyć ruch w centrum. Zdaniem radnych inwestycje mogą być ważnym elementem rewitalizacji, ostrożnie jednak podchodzą do idei tworzenia systemu „Parkuj i jedź”.
Kielce: miasto chce budować wielopoziomowe parkingi na osiedlach
(fot. pexels.com/ CC0)

Jak wyjaśnił dziennikarzom dyrektor Wydziału Spraw Przestrzennych w Urzędzie Miasta w Kielcach Artur Hajdorowicz, kieleckie osiedla mieszkaniowe wymagają gruntownej rewitalizacji otwierającej dla mieszkańców przestrzeń publiczną na rekreację i wypoczynek.

Hajdorowicz zwrócił uwagę na fakt, że większość osiedli jest obecnie bardzo niefunkcjonalna, co przekłada się na komfort życia mieszkańców. W dłuższym terminie, mimo podejmowanych inwestycji w termomodernizację czy poprawę infrastruktury spodziewa się spadku wartości rynkowej zlokalizowanych tam mieszkań.

"Jedyna metoda naprawy tych blokowisk to jest dość drastyczna zmiana zagospodarowania przestrzeni osiedlowych" – zaznaczył. Dodał, że nie jest to tylko teoria, ale także praktyka opierająca się m.in. na doświadczeniach innych krajów. Zdaniem urzędnika, na początek niezbędne jest "uwolnienie" miejsca zajmowanego przez parkingi.

"Te osiedla powstawały w czasach, kiedy obowiązywała norma – jedno miejsce parkingowe na cztery mieszkania. Niewiele osób w tamtych czasach stać było na luksus posiadania auta. Teraz stać każdego" – zauważył.

Stąd zrodziła się idea budowy ośmiu parkingów wielopoziomowych zlokalizowanych przy dużych osiedlach w sąsiedztwie ważnych wylotówek z miasta. To czy będą w tym kierunku prowadzone dalsze prace będzie zależało od opinii mieszkańców. "Będziemy oczywiście pytać ludzi, czy tego chcą" – powiedział prezydent Kielc Wojciech Lubawski.

Miasto wydało specjalny folder dokładnie opisujący plany budowy ośmiu parkingów różnej wielkości wraz z ich wizualizacjami oraz lokalizacjami. Łącznie dałyby one około 3 tys. miejsc. Opracowanie tej koncepcji trwało około dwóch lat. Władze chcą, aby stały się one także elementami systemu "Park & Ride" umożliwiającego przyjezdnym pozostawienie samochodów na wspomnianych parkingach i kontynuowanie podróży po mieście za pomocą środków komunikacji miejskiej. Łączny koszt ich budowy oszacowano na 80 mln zł.

Miasto zakłada, że koszty utrzymania parkingów będą ponosić ich użytkownicy. "Będą pewne opłaty, my je szacujemy na około trzy złote dziennie co daje kwotę około 90-100 zł miesięcznie" – powiedział Hajdorowicz.

Zdaniem kieleckiego radnego PiS Jarosława Karysia "to sensowny pomysł, wart rozważenia, ale głównie w kontekście miejsc parkingowych dla osiedli". Jak powiedział w rozmowie z PAP, projekt został już przedstawiony na komisji urbanistyki. "Nie rozwiązuje on wszystkich spraw związanych z parkowaniem w mieście, ale jest to pomysł, który zmniejszy ten problem" – ocenił. Jego zdaniem, pod tym względem projekt ma szansę powodzenia, szczególnie gdyby miasto pozyskało na ten cel środki unijne. Zwrócił jednak uwagę, że cena pozostawienia auta na parkingu musi być dobrze przemyślana, tak aby nie odstraszała potencjalnych użytkowników.

Karyś jest jednak ostrożny w ocenie pomysłu utworzenia na bazie tych parkingów systemu "Park & Ride", spodziewa się jednak, że część osób przyjeżdżający spoza Kielc, będzie chciała skorzystać z takiej możliwości. Radny liczy na szerokie konsultacje z mieszkańcami.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Pozdrawiam Kielce piękne miasto, miasto mojej młodości i życzę powodzenia w realizacji ambitnych planów !

jks, 2015-12-22 18:26:12 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE