PARTNER PORTALU
  • BGK

Kierowcy w Jastrzębiu mogą już jeździć Drogą Główną Południową

  • PAP    7 listopada 2014 - 16:47
Kierowcy w Jastrzębiu mogą już jeździć Drogą Główną Południową

Drugą część obwodnicy Jastrzębia-Zdroju otwarto w piątek dla kierowców - podał jastrzębski magistrat. Wraz z otwartym w ub. roku pierwszym odcinkiem, cała licząca 8,5 km trasa otoczyła miasto od północy, znacznie ułatwiając przejazd przez nie w osi wschód-zachód.




Obwodnica Jastrzębia ma w przyszłości stać się częścią tzw. Drogi Głównej Południowej. To jedna z dwóch planowanych osi komunikacyjnych okręgu rybnickiego - od skrzyżowania z DK-81 w Pawłowicach - poprzez Jastrzębie, Mszanę i tamtejszy węzeł z autostradą A1, Wodzisław Śląski do Rydułtów i węzła z mającą tamtędy przebiegać Regionalną Drogą Racibórz-Pszczyna.

"My już swój odcinek Drogi (Głównej Południowej - PAP) mamy" - mówił podczas piątkowej uroczystości prezydent Jastrzębia-Zdroju Marian Janecki. Przypomniał, że miasto planowało tę inwestycję od 1996 r. "Dziś, w 2014 r., możemy powiedzieć, jak ważna jest to droga, nie tylko dla Jastrzębia, ale także dla naszego regionu" - wskazał Janecki.

Pierwszy fragment jastrzębskiej obwodnicy - o długości 3,3 km - otwarto w lipcu ub. roku. To odcinek od ul. Pszczyńskiej w kierunku ul. Rybnickiej, do ul. Stodoły. Odcinek wzdłuż ul. Pszczyńskiej jest dwujezdniowy, a pozostała część - jednojezdniowa, po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Bogl a Krysl oraz Budmax. Budowa trwała od października 2010 r. i kosztowała 53,2 mln zł.

Otwarta w piątek druga część również jednojezdniowej obwodnicy prowadzi przez ul. Pochwacie i ul. Długą, wzdłuż składowiska odpadów pogórniczych "Pochwacie", przecina ul. Połomską, biegnie przez teren kopalni Jas-Mos, a dalej skręca do ronda łączącego ją z ul. Wodzisławską w Mszanie. Niespełna dwa kilometry dalej ul. Wodzisławska w Mszanie łączy się węzłem z autostradą A1.

Wykonawcą drugiego etapu prac nad obwodnicą było konsorcjum firm: M-Silnice i Rybnickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Drogowego. Umowę podpisano w październiku 2012 r. Całkowity koszt realizacji sięgnął 130,7 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło ok. 69 mln zł, a dotacja z budżetu województwa - ok. 18 mln zł.

Jastrzębski samorząd podkreśla, że budowa Drogi Głównej Południowej w tym mieście była największą i najdroższą realizowaną przezeń inwestycją. Była jednak potrzebna, ponieważ nawet jako samodzielna obwodnica komunikuje obszary inwestycyjne, odciąża centrum, wyprowadza z miasta ruch ciężarowy i usprawnia połączenia z układem komunikacyjnym województwa i kraju.

W październiku ub. roku otwarto też zmodernizowany ponadkilometrowy fragment jastrzębskiej ul. Pszczyńskiej, którym Droga Główna Południowa powiedzie w przyszłości w stronę Pawłowic. Za pieniądze Jastrzębskiej Spółki Węglowej, w miejscu zniszczonym przez szkody górnicze, powstał m.in. nowy wiadukt nad należącym do JSW torowiskiem.

Na razie nie wiadomo, kiedy powstaną pozostałe odcinki - poza Jastrzębiem. Wiosną br. samorząd Wodzisławia Śląskiego podpisał umowę z biurem projektowym, które opracowuje dokumentację budowy 23 km Drogi Głównej Południowej na terenie powiatu wodzisławskiego - to cały przebieg planowanej trasy na zachód od Jastrzębia.

Wsparcie tego przedsięwzięcia ze środków UE zakładały kolejne projekty Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Dokument ten jest obecnie ostatecznie negocjowany z Komisją Europejską. Jak sygnalizował pod koniec października br. marszałek woj. śląskiego Mirosław Sekuła, negocjacje RPO szły wówczas bardzo trudno.

Jedną z głównych osi sporu stała się postulowana przez samorządowców możliwość przeznaczenia znaczącej większości unijnych środków na drogi; KE oczekuje natomiast, by co najmniej połowa funduszy na infrastrukturę transportową wspierała kolej.

Żadna część planowanej Drogi Głównej Południowej nie znalazła się w Kontrakcie Terytorialnym dla Woj. Śląskiego, czyli obowiązującym w latach 2014-2023 porozumieniu rządu z samorządami ws. koordynowania dużych, priorytetowych dla regionów inwestycji.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.