Kolej aglomeracyjna na Śląsku? Na razie tylko połowa inwestycji

Okrojone plany zarządcy kolejowej infrastruktury oznaczają m.in. odsunięcie na okres po 2020 r. planowanego na gruncie powstającej w woj. śląskim metropolii zwiększenia tam roli transportu kolejowego.
Kolej aglomeracyjna na Śląsku? Na razie tylko połowa inwestycji
(Fot. Martyn Jandula / Shutterstock.com)

• Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe z funduszy na lata 2014-2020 zamierza wykonać tylko część przygotowywanych prac dotyczących linii E 65 na terenie woj. śląskiego.

• Z projektu o wartości ok. 4 mld zł, obecnie planowane są roboty za 2 mld zł.

• Chodzi o wiodącą przez ten region część kolejowego połączenia Warszawy z granicą państwa w Zebrzydowicach, a także ważne fragmenty kluczowych w ruchu regionalnym relacji Gliwice - Katowice - Częstochowa oraz Bielsko-Biała - Katowice.

 

Jak poinformował rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Mirosław Siemieniec, z przygotowywanego w ostatnich latach, pierwotnie szacowanego na 4 mld zł projektu, na razie zrealizowane zostaną prace na odcinku Tychy - Zebrzydowice o zakładanej wartości ok. 2 mld zł.

Remont i rozbudowa przecinającego konurbację katowicką, silnie obciążonego m.in. ruchem aglomeracyjnym odcinka Będzin - Katowice - Tychy, zostały odłożone na kolejne lata.

Takie plany zarządcy kolejowej infrastruktury oznaczają m.in. odsunięcie na okres po 2020 r. planowanego na gruncie powstającej w woj. śląskim metropolii zwiększenia tam roli transportu kolejowego. Już teraz samorządowy przewoźnik Koleje Śląskie deklaruje, że w centralnej części regionu wykorzystuje praktycznie całą zapewnianą przez PLK przepustowość linii.

W ramach ogłaszanego wcześniej, wartego blisko 9 mld zł planu inwestycyjnego dla woj. śląskiego, który do 2022 r. miał objąć linie o długości 870 km, PLK zapowiadały m.in. remont i częściową rozbudowę magistrali E 65.

Formalnie cały duży projekt nazwano: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska". Jego I etap ma dotyczyć linii E 65 na odcinku Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice o łącznej długości ok. 85 km. "To bardzo ważne przedsięwzięcie wpisane w infrastrukturę aglomeracji" - przypomniał Siemieniec.

W grudniu 2015 r. PLK ogłaszała przetargi na wykonanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń dla całego zakresu I etapu. Według rzecznika spółki cała ta dokumentacja obecnie powstaje.

"W obecnej perspektywie planujemy sprawnie wykonać odcinek Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice o szacowanej wartości 2 mld zł. Zmodernizowana będzie linia, przystanki i stacje, w tym stacja Czechowice-Dziedzice" - przekazał PAP Siemieniec.

Wyjaśnił, że to na te prace trafi zaakceptowana w środę przez Komisję Europejską dotacja z trzeciego konkursu unijnego instrumentu Conecting Europe Facility (CEF). Zgłoszony tam przez PLK projekt dotyczący tego fragmentu linii E65 ma wartość 111,7 mln euro (przy prawie 95 mln euro dofinansowania z CEF).

"Zarekomendowane obecnie wsparcie Komisji Europejskiej planujemy uzupełnić środkami z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko" - zapowiedział rzecznik PLK.

"Pozostały zakres projektu (północny) jest dla PKP Polskich Linii Kolejowych również bardzo ważny. Szykujemy dokumentację i będzie (on - PAP) realizowany w kolejnej perspektywie" - zasygnalizował.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE