Kolej dzieli unijne pieniądze

  • Przegląd prasy/Rzeczpospolita
  • 04-05-2011
  • drukuj
PKP Polskie Linie Kolejowe podpiszą w tym roku umowy na modernizację torów warte 11,1 mld zł
Kolej dzieli unijne pieniądze

Umowy, które mają zostać podpisane w tym roku, dotyczą prac, na realizację których przetargi już zostały rozstrzygnięte – pisze „Rzeczpospolita”.

Wartość umów, które do tej pory podpisała z wykonawcami spółka PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiedzialna za budowę i utrzymanie torów, wynosi 7,9 mld zł. Zgodnie z kosztorysami PKP PLK za objęte nimi prace powinna zapłacić 12,5 mld zł. Najkorzystniejsze złożone oferty były łącznie o 4,6 mld zł niższe.

Czytaj też: 3 mld zł na inwestycje na kolei

Na kwoty te składają się zarówno unijne dotacje, jak i środki budżetowe przeznaczone na modernizację tras kolejowych w Polsce.

Jak ocenia rynek, w tym roku mają zostać ogłoszone kolejne postępowania na kwotę ponad 8 mld zł. Największe planowane na ten rok przetargi to modernizacja odcinka Warszawa – Tłuszcz za ok. 1,1 mld zł, remont torów z Poznania do Czempina za ok. 0,9 mld zł oraz budowa sygnalizacji zgodnej z systemem ERTMS (system wspomagający prace maszynisty i prowadzenie pociągu) na linii Warszawa – Gdynia za ok. 1,2 mld zł.

Czytaj też: Większe dofinansowanie z UE dla kolei metropolitalnej

Inwestycje są współfinansowane z dotacji unijnych na lata 2007-2013. By wykorzystać wszystkie przyznane fundusze, kolej musi je podzielić między poszczególne projekty, czyli podpisać umowy o dofinansowanie inwestycji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych jeszcze w tym roku. Do dyspozycji ma 19,3 mld zł.

Na razie spółka zajmująca się budową i utrzymaniem torów dostała z Brukseli zaledwie 91,16 mln zł jako zwrot poniesionych wydatków. To zaledwie 0,5 proc. dostępnej kwoty.

Na przyznanie dotacji czekają projekty dotyczące kolejnych 19 proc. dostępnej dotacji, czyli ok. 3,7 mld zł. To m.in. budowa Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia, LCS Malbork, modernizacja torów z Zabrza do Krakowa czy budowa kolei dużych prędkości.

Obecne 75 proc. może zmienić się w 100 proc., jeżeli Bruksela zgodzi się, by przesunąć 1,2 mld euro z puli na inwestycje kolejowe na modernizację dróg. Bo z rozdysponowaniem całej dostępnej kwoty kolejarze mogą nie zdążyć – informuje „Rzeczpospolita”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE