PARTNER PORTALU
  • BGK

Kolej nie będzie musiała wykupywać gruntów nad tunelami

  • JP    6 lutego 2018 - 16:49
Kolej nie będzie musiała wykupywać gruntów nad tunelami
Przewidziano przepisy, które usprawnią budowę tuneli oraz prowadzenie prac utrzymaniowych bez konieczności wykupu gruntów. Fot. Pixabay

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji „Polskich Kolei Państwowych” oraz ustawy o transporcie kolejowym. Przepisy usprawnią budowę tuneli kolejowych i ułatwią wsparcie dla kolejek wąskotorowych.




  • Przedłożony przez Ministra Infrastruktury projekt Rada Ministrów przyjęła 6 lutego.
  • Podstawowe cele nowelizacji ustawy to łatwiejsza budowa tuneli kolejowych, sprawniejsza realizacja inwestycji oraz efektywniejsza opieka nad zabytkami kolejnictwa.
  • Przenoszenie własności gruntów na rzecz PKP było nieracjonalnym rozwiązaniem.

– Podjęte przez rząd decyzje dotyczą przyszłości kolei. Ułatwiają realizację inwestycji tunelowych na liniach kolejowych. Umożliwiają także nieodpłatne przekazywanie mienia kolejowego jednostkom samorządu i organizacjom, które zajmują się zachowaniem naszego dziedzictwa, jakim są koleje wąskotorowe i turystyczne – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

Sprawniejsza budowa tuneli

Przewidziano przepisy, które usprawnią budowę tuneli kolejowych oraz prowadzenie prac utrzymaniowych bez konieczności wykupu gruntów, na których będą one przebiegać.

Czytaj też: Samorządowcy pełni obaw: Będziemy zwracać mienie przejęte od PKP w ostatnich 27 latach?

Obecny stan prawny, a w szczególności brak przepisów o tzw. własności warstwowej powoduje, że budowa tunelu metodą wiertniczą powinna się odbywać po przeniesieniu własności nieruchomości znajdujących się nad tunelem na rzecz Skarbu Państwa i przekazaniu ich w użytkowanie wieczyste spółce PKP Polskie Linie Kolejowe. Jednak takie rozwiązanie, w szczególności na terenie zurbanizowanym (wraz ze stojącymi na nich kamienicami), byłoby rozwiązaniem nieracjonalnym, przede wszystkim ze względu na koszty, przejęcie gruntów i infrastruktury zbędnych dla zarządcy oraz nieprzewidywalne problemy własnościowe.

Wsparcie dla kolei historycznych

Projekt wprowadza również nowe instytucje wsparcia dla funkcjonowania kolei historycznych i turystycznych. Chodzi o nieodpłatne przekazywanie przez PKP zbędnego mienia ruchomego i materiałów pozostałych po remontach i modernizacji infrastruktury kolejowej na rzecz organizacji pozarządowych działających w tym obszarze. Rozwiązanie to ułatwi organizacjom pozyskiwanie zabytków techniki kolejowej i opiekę nad nimi, natomiast spółki kolejowe będą mogły pozbyć się mienia, które stanowi dla nich obciążenie, a jego zbycie na warunkach rynkowych oznaczałoby często jego zniszczenie.

Ponadto, w przypadku kolei historycznych i turystycznych przewidziano zwolnienie ich z obowiązku stosowania przepisów dotyczących interoperacyjności.

Projektowana regulacja ma na celu umożliwienie również zarządcom kolei wąskotorowych uzyskiwanie dofinansowania na ich działalność i rozwój, w tym od jednostek samorządu terytorialnego.

Nowe przepisy mają obowiązywać po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.