Kolej nie zagra na Euro 2012

  • Przegląd prasy/Rzeczpospolita
  • 28-04-2010
  • drukuj
PKP nie zdąży z zaplanowaną na Euro 2012 modernizacją wszystkich tras kolejowych.
Kolej nie zagra na Euro 2012

Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za utrzymanie torów, przyznaje „Rzeczpospolitej”, że przeszacowali swoje możliwości i nie zdążą przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej zmodernizować w całości żadnego z długich odcinków tras. Wykonają tylko trzy projekty – połączenia lotniska warszawskiego, krakowskiego i wrocławskiego z centrami miast.

Podczas mistrzostw roboty budowlane będą trwały w najlepsze m.in. między Gdynią a Warszawą, Poznaniem a Wrocławiem czy Krakowem a granicą państwa z Ukrainą. Nie uda się również zakończyć modernizacji torów na trasie Katowice – Kraków.

Na te prace nie zostały nawet ogłoszone przetargi. A z reguły od ogłoszenia do podpisania umowy mija około sześciu miesięcy. Nie ma podpisanego przetargu na modernizację Lokalnego Centrum Sterowania Działdowo na trasie z Warszawy do Gdyni, mimo że wykonawca znany jest od początku marca 2010 r. Brakuje pozwolenia na budowę.

Prezes Szafrański informuje, że na czas rozgrywek kolej przerwie roboty i zorganizuje rozjazdy. Przyspieszenia nie będzie. Problem jest w tempie ogłaszania i rozstrzygania przetargów przez PKP PLK. Pod koniec lutego minister infrastruktury Cezary Grabarczyk obiecał, że w ciągu miesiąca zostaną ogłoszone przetargi o wartości ponad 3 mld zł na modernizację torów między Krakowem a Przemyślem oraz w okolicach Gdyni – do tej pory nie rozpoczęło się żadne z tych postępowań.

PKP PLK jeszcze trzy miesiące temu deklarowało, że w tym roku na inwestycje wyda ok. 5,7 mld zł. Już w marcu te szacunki obcięło do 4,8 mld zł. Zagrożeniem dla inwestycji kolejowych są problemy z uzyskaniem przez PKP PLK pieniędzy na wkład własny niezbędny przy unijnym dofinansowaniu. Do 2013 r. potrzeba na to ok. 5,5 mld zł – informuje „Rzeczpospolita”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

A 20 lat temu zamiast modernizowac kolej to zaczli dewastowac kolej.

Artiko, 2010-04-30 18:04:37 odpowiedz

Ci ludzie powinni się jak najszybciej podać do dymisji. Nie są w stanie nic zrobić. Wydało im się że prowadzenie inwestycji to działania w mroku. Dziwne że prasa kolejowa o tych nieporadnych prezesach nic nie pisze, a dlaczego ponieważ tych co pisali zatrudnili jako Dyrektorów. No i co....... rozwiń

Danio, 2010-04-29 20:04:35 odpowiedz

Ci ludzie powinni się jak najszybciej podać do dymisji. Nie są w stanie nic zrobić. Wydało im się że prowadzenie inwestycji to działania w mroku. Dziwne że prasa kolejowa o tych nieporadnych prezesach nic nie pisze, a dlaczego ponieważ tych co pisali zatrudnili jako Dyrektorów. No i co....... rozwiń

Danio, 2010-04-29 20:04:12 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE