Kolej straci unijne miliardy na remonty

  • Przegląd prasy/Dziennik Gazeta Prawna
  • 24-02-2011
  • drukuj
Z listy modernizacji linii kolejowych z unijnym dofinansowaniem wylecą remonty fragmentów torów z Warszawy do Radomia, Białegostoku, Terespola oraz Poznania.
Kolej straci unijne miliardy na remonty

Międzyresortowy zespół ds. kolejnictwa kierowany przez Michała Boniego, szefa doradców premiera, przyjął do realizacji najważniejsze projekty kolejowe dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w latach 2007-2013. Z listy wypadają co najmniej cztery duże inwestycje – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Do 2013 r. nie rozpoczną się prace na odcinku linii nr 8 z Warki do Radomia (wyremontowane zostaną jedynie tory ze stolicy do Warki) oraz na linii E75 na odcinku Tłuszcz – Sadowne Węgrowskie (zmodernizowane zostaną tory z Zelonki do Tłuszcza).

Nie będzie też remontu odcinków linii E20 Sochaczew – Swarzędz oraz Siedlce – Terespol. Wartość wycofanych projektów to ponad 4 mld zł.

Powód przesunięć? PKP PLK mogą nie zdążyć z inwestycjami, a wtedy Polsce groziłaby utrata dotacji. Na tym nie koniec cięć. Rząd odebrał im również 4,8 mld zł, które PKP PLK zaoszczędziły na przetargach rozstrzyganych poniżej kosztorysów w ubiegłym roku.

Kolejarzom uda się w pełni wykorzystać środki przeznaczone na modernizacje linii kolejowej z Warszawy do Gdańska, ze stolicy do Łodzi, z Wrocławia do Rawicza oraz z Sosnowca do Krakowa i dalej do Rzeszowa. Unijne projekty obejmują również budowę sieci telekomunikacyjnej GSM-R, dzięki której poprawi się łączność między załogami pociągów a dyspozytorami.

Wartość wszystkich modernizacji linii kolejowych w ramach unijnego programu wynosi 21,6 mld zł – podaje „Dziennik Gazeta Prawna”.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE