PARTNER PORTALU
  • BGK

Koleje, Maria Wasiak: zabytkowe linie powinny finansować władze lokalne

  • pap/pt    4 października 2015 - 09:14
Koleje, Maria Wasiak: zabytkowe linie powinny finansować władze lokalne

Zdaniem Marii Wasiak zabytkowe linie kolejowe powinny mieć wsparcie lokalnych samorządów

2 mln złotych mogą zdecydować o losach jednej z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce z Chabówki do Nowego Sącza.




Licząca 130 lat linia kolejowa biegnąca od Chabówki do Nowego Sącza może zostać zamknięta dla ruchu, bo brakuje 2 mln zł na niezbędne remonty. Zdaniem minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak tego typu linia o charakterze turystyczno-historycznym powinna mieć lokalne wsparcie.

77-kilometrowy odcinek torów z Chabówki do Nowego Sącza w Małopolsce uznawany jest przez miłośników kolei za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce. Stanowi fragment Galicyjskiej Kolei Transwersalnej zbudowanej 130 lat temu przez austriackie c.k. Koleje Państwowe.

Wyjątkowa trasa

Na większości stacji zachowały się zabudowania stacyjne z okresu powstania linii, a układ trasy stanowi wspaniały przykład robót inżynieryjnych. Trasa posiadająca niespotykane nigdzie w Polsce walory widokowe łączy tereny o wyjątkowej atrakcyjności turystycznej; wykorzystywane jest obecnie do przejazdów pociągów retro.

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że ostatnie badania diagnostyczne i opinie pracowników, czuwających nad bezpieczeństwem prowadzenia ruchu wskazują na konieczność wykonania pilnych napraw, umożliwiających dalsze użytkowanie linii.

Minimum kosztów, jakie trzeba ponieść dla wykonania niezbędnych prac w zakresie torów i obiektów, pozwalających zachować przejezdność i bezpieczną eksploatację, szacuje się na ok. 2 mln zł. PKP PLK nie widzi możliwości wygospodarowania tych pieniędzy z własnego budżetu, bo linia ma niewielkie natężenie ruchu - odbywają się tam tylko przejazdy sezonowe i turystyczne.

Zdanie to podziela minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak. "PKP PLK jest odpowiedzialna za linie o charakterze sieciowym, ogólnopolskim, więc tak naprawdę nie ma za bardzo tytułu do głębokiego angażowania się w lokalne przedsięwzięcia. Niemniej myślę, że warto rozmawiać, takie lokalne projekty muszą mieć własny pomysł" - powiedziała szefowa resortu.

Według Wasiak tego typu szlaków kolejowych o wyjątkowym charakterze turystycznym i historycznym jest kilka w całym kraju - "każda z nich wymaga indywidualnego pomysłu, żeby ocalić ich walory" - uważa.

PKP PLK nie ma środków

"PKP PLK ma środki na poprawę stanu sieci mającej bezpośrednie znaczenie gospodarcze i z tego jest rozliczana. To (linie o walorach turystycznych - przyp.) nie jest ich głównym kierunkiem działania (…). Z tego co wiem, PLK nie odwracają się, jeśli chodzi o rozmowy, ale tu też trzeba szukać lokalnych, indywidualnych pomysłów na to, żeby te linie żyły" - zaznaczyła Wasiak.

Jak mówiła wcześniej Dorota Szalacha z PKP PLK, zarządca torów zdając sobie sprawę ze znaczenia tej linii, czyni starania o pozyskanie finansowania prac z innych źródeł. Wśród potencjalnych możliwości wymieniany jest Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, który dysponuje środkami unijnymi, wydawanymi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

W tym tygodniu Sejmik Województwa Małopolskiego jednogłośnie zwrócił się z apelem do PKP PLK o wykonanie niezbędnych prac związanych z utrzymaniem przejezdności linii kolejowej nr 104 Nowy Sącz - Chabówka.

"Brak niezbędnych prac remontowych w tym zakresie, doprowadzi nie tylko do wstrzymania rozwoju tego rodzaju atrakcji turystycznej, ale doprowadzi także do "śmierci" technicznej linii kolejowej Nowy Sącz - Chabówka" - napisano w apelu.







KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.