Kolejowa granica w Kuźnicy będzie lepsza

Około 5,9 mln euro ma kosztować modernizacja kolejowego przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy (Podlaskie), by odpowiadało wymogom porozumienia z Schengen. We wtorek oficjalnie zainaugurowano tam prace, które mają zakończyć się w lutym 2011 roku.

Jak poinformował wojewoda podlaski Maciej Żywno, 85 proc. kosztów (nieco ponad 5 mln euro) pochodzić będzie z dofinansowania w ramach tzw. Norweskiego Mechanizmu Finansowego; pozostała kwota to pieniądze z rezerwy celowej budżetu państwa.

Granica z Białorusią to zewnętrzna granica Unii Europejskiej. Przez Kuźnicę przebiega też ważny międzynarodowy szlak komunikacyjny. Modernizacja przejścia polegać będzie m.in. na budowie systemu monitoringu miejsc wymagających specjalnego nadzoru, zaplecza dla służb granicznych oraz przeniesieniu bramki do wykrywania skażeń radioaktywnych.

Pierwszy, główny etap modernizacji przejścia, zakończony w 2007 roku, kosztował ok. 52,5 mln zł. M.in. wybudowano wówczas perony przeznaczone dla krajowego ruchu pasażerskiego, ruchu międzynarodowego pociągów dalekobieżnych i ruchu przygranicznego na trasie Kuźnica-Grodno, a także przejście podziemne dla rozdzielenia ruchu pasażerskiego krajowego i międzynarodowego.

Służby celne zwracają uwagę, że w związku z wejściem w ciągu kilku miesięcy w życie umowy o tzw. małym ruchu granicznym z Białorusią ruch na przejściu w Kuźnicy będzie się zwiększał. Obecnie granicę na przejściu kolejowym i drogowym przekracza miesięcznie kilkadziesiąt tysięcy osób.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE