Kolekcja powozów i sań z Tarnowa w renowacji

Kolekcja siedemnastu zabytkowych powozów i sań, które w zeszłym roku zakupiły władze Tarnowa, zostanie poddana renowacji. Prace przeprowadzą uczniowie i nauczyciele z tamtejszego Zespołu Szkół Plastycznych.
Kolekcja powozów i sań z Tarnowa w renowacji

Jak poinformowała rzecznik tarnowskiego magistratu Dorota Kunc-Pławecka, konserwacja pojazdów będzie kosztowała około 100 tys. zł. Pieniądze na ten cel przeznaczy miasta Tarnów (zabierz głos/oceń prezydenta) i województwo małopolskie (zabierz głos/oceń marszałka).

Powozy będą poddawane renowacji w jednej z pracowni nowocześnie wyposażonego Zespołu Szkół Plastycznych. W specjalnych namiotach przejdą kilkutygodniowy proces chemiczny, następnie będą czyszczone i uzupełniane w detalach. Według władz miasta nauczyciele-specjaliści z zakresu konserwacji i obróbki drewna oraz metalu mają odpowiednią wiedzę i umiejętności do wykonania koniecznych prac.

Po renowacji kolekcja będzie eksponowana w zabudowaniach stadniny w Tarnowie-Klikowej, które są zabytkami - ostatnimi takimi reliktami budowli gospodarczych w tym mieście.

Tarnów posiada 17 zabytkowych pojazdów konnych przechowywanych w powozowni w Tarnowie-Klikowej na terenie dawnego stada ogierów. Kolejnych 27 pojazdów jest dzierżawionych przez Ludowy Klub Jeździecki dzierżawi od Agencji Nieruchomości. W sumie po scaleniu kolekcja mogłaby liczyć 44 pojazdy i stanowić jedyny taki zbiór na terenie Małopolski i jeden z najliczniejszych w Polsce.

Wśród kolekcji znajdują się bardzo rzadkie egzemplarze powozów i sań, mające - zdaniem specjalistów - podobną wartość rynkową i kolekcjonerską do powozów zgromadzonych w Łańcucie. Reprezentują one różne typy pojazdów z przełomu XIX i XX w. użytkowane w bogatych majątkach ziemiańskich. Należą do nich pojazdy reprezentacyjne, dżentelmeńskie, osobowo-bagażowe, treningowe, spacerowe w tym sanie.

Do najważniejszych zabytków należą: kareta coupe, bryczka milord, bryczka kawalerska, wolant paryski, koleba, sanie vis a vis i sanie muszelkowe. Pojazdy te były gromadzone w Stadzie Ogierów w Klikowej po II wojnie światowej.

Ich stan zachowania jest gorszy od tych z muzeów, gdyż przez wiele lat nie były konserwowane, ale dzięki odpowiedniemu programowi konserwatorskiemu mogą zostać przywrócone do świetności.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE