Kolekcja powozów i sań z Tarnowa w renowacji

Kolekcja siedemnastu zabytkowych powozów i sań, które w zeszłym roku zakupiły władze Tarnowa, zostanie poddana renowacji. Prace przeprowadzą uczniowie i nauczyciele z tamtejszego Zespołu Szkół Plastycznych.
Kolekcja powozów i sań z Tarnowa w renowacji

Jak poinformowała rzecznik tarnowskiego magistratu Dorota Kunc-Pławecka, konserwacja pojazdów będzie kosztowała około 100 tys. zł. Pieniądze na ten cel przeznaczy miasta Tarnów (zabierz głos/oceń prezydenta) i województwo małopolskie (zabierz głos/oceń marszałka).

Powozy będą poddawane renowacji w jednej z pracowni nowocześnie wyposażonego Zespołu Szkół Plastycznych. W specjalnych namiotach przejdą kilkutygodniowy proces chemiczny, następnie będą czyszczone i uzupełniane w detalach. Według władz miasta nauczyciele-specjaliści z zakresu konserwacji i obróbki drewna oraz metalu mają odpowiednią wiedzę i umiejętności do wykonania koniecznych prac.

Po renowacji kolekcja będzie eksponowana w zabudowaniach stadniny w Tarnowie-Klikowej, które są zabytkami - ostatnimi takimi reliktami budowli gospodarczych w tym mieście.

Tarnów posiada 17 zabytkowych pojazdów konnych przechowywanych w powozowni w Tarnowie-Klikowej na terenie dawnego stada ogierów. Kolejnych 27 pojazdów jest dzierżawionych przez Ludowy Klub Jeździecki dzierżawi od Agencji Nieruchomości. W sumie po scaleniu kolekcja mogłaby liczyć 44 pojazdy i stanowić jedyny taki zbiór na terenie Małopolski i jeden z najliczniejszych w Polsce.

Wśród kolekcji znajdują się bardzo rzadkie egzemplarze powozów i sań, mające - zdaniem specjalistów - podobną wartość rynkową i kolekcjonerską do powozów zgromadzonych w Łańcucie. Reprezentują one różne typy pojazdów z przełomu XIX i XX w. użytkowane w bogatych majątkach ziemiańskich. Należą do nich pojazdy reprezentacyjne, dżentelmeńskie, osobowo-bagażowe, treningowe, spacerowe w tym sanie.

Do najważniejszych zabytków należą: kareta coupe, bryczka milord, bryczka kawalerska, wolant paryski, koleba, sanie vis a vis i sanie muszelkowe. Pojazdy te były gromadzone w Stadzie Ogierów w Klikowej po II wojnie światowej.

Ich stan zachowania jest gorszy od tych z muzeów, gdyż przez wiele lat nie były konserwowane, ale dzięki odpowiedniemu programowi konserwatorskiemu mogą zostać przywrócone do świetności.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.