• PARTNERZY PORTALU

Komisarz UE: powstanie zespół ds. kanału przez Mierzeję Wiślaną

Komisarz UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella zapowiedział powołania specjalnego zespołu ws. projektu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślana – poinformował w sobotę 23 stycznia w komunikacie resort gospodarki morskiej.
Komisarz UE: powstanie zespół ds. kanału przez Mierzeję Wiślaną
Za przekopem Mierzei Wiślanej przemawiają szanse rozwoju gospodarczego, ekonomicznego tego obszaru, oraz kwestie braku swobodnej żeglugi i bezpieczeństwa kraju w tym obszarze (fot. Jan Jerszyński/wikipedia/CC BY-SA 2.5)

„Kwestie związane z tym przedsięwzięciem trzeba będzie rozstrzygnąć wspólnie na kolejnych spotkaniach” – powiedział cytowany w komunikacie Vella. Jak dodał resort, komisarz zasygnalizował utworzenie specjalnego zespołu mającego wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące projektu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Resort wskazał w komunikacie, że Gróbarczyk przekonywał, iż za przekopem Mierzei Wiślanej przemawiają szanse rozwoju gospodarczego, ekonomicznego tego obszaru, oraz kwestie braku swobodnej żeglugi i bezpieczeństwa kraju w tym obszarze.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

Szef resortu gospodarki morskiej mówił także o „bardzo poważnym problemie” dotyczącym stanu populacji gatunków ryb Bałtyku oraz o „fatalnych w skutkach” dla środowiska morskiego masowych połowach przemysłowych. Gróbarczyk zadeklarował poparcie dla programów UE ochrony dorsza, szprota, śledzia.

Wskazał, że główne założenia polityki ministerstwa w tym obszarze to m.in. wsparcie drobnych rybaków i rodzinnego rybołówstwa.

Jak wskazał resort w komunikacie komisarz zadeklarował zwiększenie kontroli na Bałtyku i poprawę monitoringu, m.in. poprzez działania EFCA (Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa) w celu ochrony populacji ryb.

„Będziemy wywierać presję na Parlamencie Europejskim, by jak najszybciej została przyjęta długofalowa strategia dla Morza Bałtyckiego, zapewniająca stabilną sytuację rybakom. Bałtyk jest dla nas priorytetem” – podkreślił cytowany w komunikacie Karmenu Vella.

Zapewnił, że Unia będzie chronić drobne rybołówstwo, i są na ten cel fundusze. „Nie możemy stracić rybaków poławiających na małą skalę” – zaznaczył Vella.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do Aktywna Mobilność: Tylko po co nam w tej chwili modernizacja śródlądowych dróg wodnych od Berlina do Zalewu Wiślanego. Szlak ten służył Niemcom do utrzymywania komunikacji pomiędzy Berlinem a Prusami Wschodnimi. Nasze drogi wodne są w katastrofalnym stanie. Niemal zupełnie zamarła żegluga na Od...rze na górnym odcinku rzeki powyżej ujścia Nysy Łużyckiej. Prowadzi się co prawda pewne prace modernizacyjne górnego odcinka Odry, ale do przywrócenia dawnego stanu rzeglugi droga jeszcze daleka. Wisła, Warta, Noteć zrobiły się prawie zupełnie nie żeglowne. Do przywrócenia na nich żeglugi konieczne byłyby wielkie środki finansowe. Tylko pytanie co by na nich przewożono? Chyba tylko piasek i żwir wydobywany z rzek na budowy Berlina. A przekop przez Mierzeję Wiślaną przywrócił by funkcje portowe w Elblągu i małych portach Zalewu Wiślanego i uniezależnił by te porty od Rosji. rozwiń

Stanisław, 2016-01-25 14:34:32 odpowiedz

Środki przeznaczone na budowę kanału/ przekopu przez Mierzeję Wiślaną można dużo bardziej produktywnie wykorzystać choćby na modernizację śródlądowych dróg wodnych od Berlina do Zalewu Wiślanego.

Aktywna Mobilność, 2016-01-25 11:51:17 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE