Koniec budowy Stadionu Narodowego

  • wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
  • 29-11-2011
  • drukuj
Dzisiaj mija ostatni dzień kontraktu na budowę Stadionu Narodowego w Warszawie – ostatniego z czterech obiektów realizowanych na Euro 2012. Wartość projektu wyniosła 1,252 mld zł.
Koniec budowy Stadionu Narodowego
Inwestycję realizowała Hydrobudowa Polska i PBG w konsorcjum ze spółkami z grupy Alpine. Na grupę PBG, w której skład wchodzi Hydrobudowa, przypadała połowa zakresu prac.

Czytaj też: Kto zyskał na budowie stadionów?

– Zakończyliśmy prace budowlane i obiekt został zgłoszony do odbiorów, które jeszcze trwają. Do momentu ich zamknięcia wstrzymujemy się z oficjalnym ogłoszeniem ukończenia budowy stadionu – mówi rzecznik Hydrobudowy Polska Krzysztof Woch.

Przypomina, że odebranie obiektu do użytku nie oznacza zakończenia wszystkich prac na stadionie, chociażby związanych z murawą czy niektórych wykończeniowych.

Pierwotnie budowa mieszczącego blisko 60 tys. widzów obiektu miała zakończyć się w czerwcu. Jednak z powodu m.in. wadliwie zamontowanych schodów kaskadowych, które uniemożliwiały dostęp do górnego poziomu trybun, termin trzeba było przesunąć. W ostatnich miesiącach było też potrzebne podpisanie dodatkowych umów z podwykonawcami o wartości ponad 50 mln zł netto.

Końcowy wynik na tej inwestycji będzie zależał od odpowiedzi na pytanie czy dodatkowe prace są efektem błędu wykonawcy i niedoszacowania zakresu prac w umowach podwykonawczych, czy może jednak zmian w projekcie dostarczonym od inwestora.

Grupa PBG, poza Warszawą, budowała także obiekty na Euro 2012 w Poznaniu i Gdańsku, które otwarto odpowiednio jesienią 2010 r. oraz latem tego roku. Wartość pierwszej inwestycji wyniosła 398,4 mln zł netto, a drugiej 427,7 mln zł netto.

W Poznaniu na Hydrobudowę i PBG przypadało łącznie 70 proc. prac. Natomiast w Gdańsku Hydrobudowa Polska i zależna od niej Hydrobudowa 9 wykonały połowę zakresu robót. Przy obu projektach konsorcja uzupełniały spółki z grupy Alpine.

Ostatni z realizowanych na Euro 2012 stadionów otwarto we wrześniu tego roku we Wrocławiu. Budowa obiektu rozpoczęła się wiosną 2009 r. Początkowo inwestycja miała być gotowa na początku tego roku, ale w trakcie realizacji projektu doszło do zmiany wykonawcy.

Konsorcjum Mostostalu Warszawa, któremu władze Wrocławia zarzucały opóźnienia, zastąpiło na początku stycznia ubiegłego roku konsorcjum pod przewodnictwem firmy Max Boegl. Według pierwszej umowy inwestycja miała pochłonąć 729 mln zł brutto; Max Boegl dokończył inwestycję za 655 mln zł brutto. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.