Koniec I etapu projektowania budowy KDP

  • wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • 03-10-2011
  • drukuj
Dziś zakończony został pierwszy etap projektowania budowy kolei dużych prędkości (KDP) – wybór przez PKP Polskie Linie Kolejowe wariantu przebiegu jej pierwszej linii „Y” Warszawa-Poznań-Wrocław.
Koniec I etapu projektowania budowy KDP
Konsorcjum firm hiszpańskiej (Idom) i polskiej (Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania) zakończyło I etap studium wykonalności tej inwestycji, polegający na opracowaniu możliwych tras.

- Spośród kilkunastu scenariuszy, wykonawca studium zaproponował nam trzy, a zarząd PLK wybrał pierwszy z nich i będzie go rekomendować specjalnej komisji międzyresortowej, która wystąpi jako ciało doradcze Rady Ministrów - powiedział podczas konferencji prasowej prezes zarządu Zbigniew Szafrański - W skład tej komisji wejdą także przedstawiciele zainteresowanych urzędów marszałkowskich i wojewódzkich.

Czytaj też: Linia „Y" wkracza w kolejne stadia

Możliwa trasa biegła by zatem od Warszawy Zachodniej (zabierz głos/oceń prezydenta) , później 6,5 km wykopem w kierunku drogi ekspresowej S8 do Ożarowa Mazowieckiego. Następnie oddali się od autostrady A-2 i przebiegnie na północ od Skierniewic. W tym rejonie nastąpi połączenie nowej linii „Y" z Centralną Magistralą Kolejową (CMK). W okolicach Sieradza linia skręci na południowy wschód i skieruje się w stronę Łodzi. Na wysokości stacji Łódź Widzew wjedzie w specjalny tunel prowadzący do podziemnej stacji Łódź Fabryczna, skąd tunelem przebiegnie pod miastem i wyjdzie na powierzchnię za stacją Łódź Kaliska (zabierz głos/oceń prezydenta) w kierunku Sieradza (zabierz głos/oceń prezydenta).

Ten przebieg trasy jest identyczny we wskazanych trzech wariantach. W I z nich trasa „Y" rozgałęzia się za Sieradzem, od stacji Nowe Skalmierzyce i pobiegnie w kierunku Poznania (w okolicach Pleszewa, Jarocina, Środy Wlkp.), a druga jej odnoga do Wrocławia (w rejonie Oleśnicy, Laskowic, Świętej Katarzyny).

Obecnie konsorcjum studium wykonalności przystąpiło do drugiego etapu prac, m.in. raportów, wniosków i przygotowanie dokumentacji oraz opisów przedmiotu zamówienia. Równolegle PLK rozpoczynają nabór firmy doradczej, która będzie wspierała podmiot realizujący budowę linii KDP w zorganizowaniu sfinansowania inwestycji, szacowanej wstępnie na 20 mld zł.

- W grę wchodzi prawdopodobnie system koncesyjny lub PPP, gdzie wkładem strony państwowej będzie wykup gruntów pod inwestycję - dodał prezes Szafrański.

Studium wykonalności ma zostać ukończone w grudniu 2012 roku. Oczekuje się, że wkrótce później decyzję w sprawie budowy linii „Y" podejmie Rada Ministrów. Prace budowlane mogłyby rozpocząć się wtedy w 2014 roku, a pierwsze pociągi rozpoczęłyby jazdę w 2020 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE