Kontrakt na budowę mostu w Toruniu

Podpisano kontrakt na budowę drugiego mostu drogowego przez Wisłę w Toruniu. Przeprawa ma być gotowa w 2012 r.
Kontrakt na budowę mostu w Toruniu

Kontrakt na budowę mostu drogowego w Toruniu, o wartości 548,6 mln zł, podpisali w czwartek przedstawiciele miasta oraz generalnego wykonawcy inwestycji - konsorcjum z liderem Strabag sp. z o.o. Inwestycja ma być gotowa w lecie 2013 roku. 
"Po sześciu latach przygotowań możemy odetchnąć z ulgą. Podpisaliśmy umowę na pobudowanie nowego, nowoczesnego i optymalnie zlokalizowanego mostu drogowego w Toruniu. Latem 2013 r. chcemy już z niego korzystać. Wszystko jest na dobrej drodze" - powiedział prezydent Torunia Michał Zaleski.

Prezes Strabag sp. z o.o. Alfred Watzl zapewnił, że jego firma wywiąże się z umowy. Zaznaczył, że Strabag jako koncern działa od 170 lat, a w Polsce jest obecny do 25 lat. "W Polsce zatrudniamy ponad 77 tys. pracowników, a nasze obroty w 2010 r. wyniosą 6,5 mld zł" - dodał.

Generalny wykonawca został wyłoniony w drodze przetargu. Konsorcjum, którego liderem jest Strabag sp. z o.o., a partnerami austriacka forma Strabag AG i Hermann Kirchner Polska, zaoferowało najniższą cenę. Pozostałe osiem konsorcjów, które również spełniły warunki zawarte w specyfikacji przetargu, wartość robót wyceniło na kwoty od 576 do 817 mln zł.

Całkowity koszt inwestycji wyniesie 753 mln zł, na który, oprócz należności za budowę, złożą się m.in. opłaty za wykupów gruntów, projekt, ubezpieczenie i sprawowanie funkcji inżyniera projektu. Miasto ma już podpisaną umowę na dofinansowanie budowy z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 327 mln zł, a resztę pokryje z własnego budżetu.

Inżynierem projektu będzie konsorcjum DHV Polska sp. z o.o. DRO-KONSULT sp. z o.o., z którym wcześniej zawarto kontakt w wysokości 4,7 mln zł. Trwa jeszcze przetarg na ubezpieczenie budowy. Termin składania ofert mija 19 października. Jednak jeszcze przed wyłonieniem firmy ubezpieczeniowej możliwe jest rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy.

Stalowy most będzie miał dwa przęsła łukowe po 270 m długości każde, wsparte na jednej podporze centralnej w rzece. Cała trasa wraz z dojazdami wyniesie 4,1 km. Przeprawa o szerokości 30 m będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.

Będzie to drugi most drogowy w Toruniu. Dotychczasowa przeprawa ma 100-letnią historię. Pierwotnie most ten został wzniesiony przez Prusaków w latach 1907-1910 w Opaleniu (obecnie woj. pomorskie). Po pierwszej wojnie światowej most znalazł się na terytorium Polski, tuż przy granicy z Niemcami. Rozebrano go w latach 1928-29 i w częściach przeniesiono do Torunia. Most, po dobudowaniu trzech przęseł, oddano do użytku w 1932 r.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE