Krajobraz mojego miasta: Toniemy w chaosie reklamowym

Krajobraz mojego miasta to kampania społeczna realizowana od 2016 r. przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. W ramach kampanii powstał film uświadamiający jak chaos reklamowy niszczy krajobraz miasta.
Krajobraz mojego miasta: Toniemy w chaosie reklamowym
Film powstały z inicjatywy Generalnego Konserwatora Zabytków pokazuje, że nie można lekceważyć problemu estetyki polskich miast. (fot. youtube)

• Kampania ma przyczynić się m.in. do poprawy estetyki polskich miast i opanowania chaosu reklamowego w przestrzeni miejskiej.

• Film stanowi część kompleksowego projektu zachęcającego do zmian w krajobrazie miast.

• Z inicjatywy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska 20 października ogłoszono Dniem Krajobrazu.

Istotnym elementem realizowanej od roku kampanii jest film „Krajobraz mojego miasta” przygotowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Film powstał z inicjatywy prof. Magdaleny Gawin, Generalnego Konserwator Zabytków i Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stanowi on część kompleksowego projektu zachęcającego do zmian w krajobrazie miast. Jego celem jest zwiększenie świadomości i poczucia odpowiedzialności władz samorządowych za ochronę dziedzictwa lokalnego. Ma to w przyszłości zaowocować poprawą wizerunku polskich miast i miasteczek oraz zachowaniem tożsamości kulturowej miejscowości, którymi zarządzają.

Czytaj też: Generalny Konserwator Zabytków: Zabytki niszczeją także przez samorządy. Czas to zmienić

Produkcja w krótki i przystępny sposób pokazuje, jak ogromny wpływ na postrzeganie przez ludzi najbliższego otoczenia mają wszechobecne reklamy, różnokolorowe, niewspółgrające ze sobą fasady budynków czy pozbawione zieleni betonowe place. Okazuje się, że wielkoformatowe billboardy przysłaniają nawet 1/3 budynku, często są to zabytkowe obiekty, które pod płatami materiału kryją ozdobne detale świadczące o niezwykłej wartości historycznej.

Ponadto w ramach kampanii odbywają się premiery wojewódzkie filmu, połączone z dyskusjami, panelami eksperckimi i konferencjami prasowymi.

Eksperci rekomendują, by wzorem miast greckich lub włoskich elewacje budynków, kształty dachów, ogrodzenia, szczególnie w ścisłym, historycznym centrum miasta były ujednolicone, czyli posiadały jednakowy kolor, wzór czy formę. Niezwykle ważna pozostaje także kwestia zieleni miejskiej, bez której przestrzeń staje się betonową pustką. Architekci uświadamiają, że drzewa i krzewy pełnią nie tylko funkcję dekoracyjną, ale też pomagają oczyszczać powietrze, dają cień oraz tłumią hałasy ulicy.

- W celu promowania zagadnień związanych z ochroną i planowaniem krajobrazu Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w 2016 r. zainicjowała obchody Dnia Krajobrazu. Wpisując na stałe do kalendarza ten dzień chcemy uświadomić jak ważną rolę w życiu człowieka pełni otaczająca przestrzeń – tłumaczy w komunikacie Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.

Dzień Krajobrazu przypada na 20 października.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE