PARTNER PORTALU
  • BGK

Krajowy Fundusz Drogowy wzbogacił się o ponad 4,7 mld zł

  • em    21 lipca 2015 - 19:35
Krajowy Fundusz Drogowy wzbogacił się o ponad 4,7 mld zł

Dzięki umiejętnemu zróżnicowaniu stawek opłat (najniższe przewidziane są dla nowoczesnych pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin) system viaTOLL w krótkim czasie stał się bardzo efektywnym narzędziem polityki środowiskowej (fot. mat. prasowe)

Z początkiem lipca minęły cztery lata od wprowadzenia na polskie drogi elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL i manualnego poboru opłat na państwowych autostradach płatnych. Przez ten czas do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło ponad 4,7 mld zł.




Na tę kwotę składają się zarówno opłaty uiszczane przez kierowców pojazdów ciężkich i lekkich drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu viaTOLL oraz płatności wnoszone w sposób tradycyjny przez kierowców pojazdów lekkich, korzystających z płatnych odcinków autostrad zarządzanych przez GDDKiA.

System viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t., a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.

Wszystkie przychody z systemu viaTOLL - trafiające na konto KFD - są przeznaczane na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.

Czytaj też: Elektroniczne opłaty za przejazd autostradami od 2018 roku

W lipcu 2011 roku, kiedy startował system, zarejestrowanych w nim było nieco ponad 300 tys. pojazdów. Po czterech latach liczba ta wzrosła do ponad 880 tys.

Jeżeli chodzi o kraj pochodzenia, to prawie 62 proc. wszystkich pojazdów zarejestrowanych w systemie pochodzi z Polski. Wśród zagranicznych użytkowników poruszających się samochodami ciężarowymi o masie powyżej 3,5 t najliczniejszymi grupami są Niemcy (6 proc.), Litwini (3,8 proc.), Czesi (3,5 proc.) oraz Rosjanie (3,2 proc.).

KFD istnieje w strukturach Banku Gospodarstwa Krajowego od 2004 r. Zadaniem Funduszu jest gromadzenie i przeznaczanie środków finansowych m.in. na finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Od 2009 r. KFD finansuje wszystkie inwestycje drogowe przewidziane w rządowym wieloletnim programie budowy dróg krajowych do 2015 roku.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






KOMENTARZE (1)

  • złamanekoło, 2015-08-12 13:13:02

    Tak wielkie przychody i "szczytne" gospodarowanie ale na końcu zimy, wiosnę a często przez całe lato, nie ma kto i za co załatać zwykłych dziur w drogach na których łamią koła uczciwi posiadacze samochodów osobowych. A co się dzieje z podatkiem akcyzowym, który non stop płacimy skarbowi pa...ństwa w cenie benzyny i pozostałych paliw ? Nie wiadomo na co to idzie. Pewnie na ośmiorniczki dla ministrów i zarządców polskich dróg.  rozwiń