Krajowy Fundusz Drogowy wzbogacił się o ponad 4,7 mld zł

Z początkiem lipca minęły cztery lata od wprowadzenia na polskie drogi elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL i manualnego poboru opłat na państwowych autostradach płatnych. Przez ten czas do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło ponad 4,7 mld zł.
Krajowy Fundusz Drogowy wzbogacił się o ponad 4,7 mld zł
Dzięki umiejętnemu zróżnicowaniu stawek opłat (najniższe przewidziane są dla nowoczesnych pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin) system viaTOLL w krótkim czasie stał się bardzo efektywnym narzędziem polityki środowiskowej (fot. mat. prasowe)

Na tę kwotę składają się zarówno opłaty uiszczane przez kierowców pojazdów ciężkich i lekkich drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu viaTOLL oraz płatności wnoszone w sposób tradycyjny przez kierowców pojazdów lekkich, korzystających z płatnych odcinków autostrad zarządzanych przez GDDKiA.

System viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t., a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.

Wszystkie przychody z systemu viaTOLL - trafiające na konto KFD - są przeznaczane na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.

Czytaj też: Elektroniczne opłaty za przejazd autostradami od 2018 roku

W lipcu 2011 roku, kiedy startował system, zarejestrowanych w nim było nieco ponad 300 tys. pojazdów. Po czterech latach liczba ta wzrosła do ponad 880 tys.

Jeżeli chodzi o kraj pochodzenia, to prawie 62 proc. wszystkich pojazdów zarejestrowanych w systemie pochodzi z Polski. Wśród zagranicznych użytkowników poruszających się samochodami ciężarowymi o masie powyżej 3,5 t najliczniejszymi grupami są Niemcy (6 proc.), Litwini (3,8 proc.), Czesi (3,5 proc.) oraz Rosjanie (3,2 proc.).

KFD istnieje w strukturach Banku Gospodarstwa Krajowego od 2004 r. Zadaniem Funduszu jest gromadzenie i przeznaczanie środków finansowych m.in. na finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Od 2009 r. KFD finansuje wszystkie inwestycje drogowe przewidziane w rządowym wieloletnim programie budowy dróg krajowych do 2015 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Tak wielkie przychody i "szczytne" gospodarowanie ale na końcu zimy, wiosnę a często przez całe lato, nie ma kto i za co załatać zwykłych dziur w drogach na których łamią koła uczciwi posiadacze samochodów osobowych. A co się dzieje z podatkiem akcyzowym, który non stop płacimy skarbowi pa...ństwa w cenie benzyny i pozostałych paliw ? Nie wiadomo na co to idzie. Pewnie na ośmiorniczki dla ministrów i zarządców polskich dróg. rozwiń

złamanekoło, 2015-08-12 13:13:02 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE