Krajowy Program Kolejowy, Adamczyk: Jak wydać 67 mld dla kolei?

• Krajowy Program Kolejowy zakłada wydanie 67 mld zł w ciągu najbliższych ośmiu lat.
• Aby uniknąć sparaliżowania ruchu na kolei i spiętrzenia robót w jednym czasie, konieczna jest specustawa, która ma znacznie uprościć inwestycje.
Krajowy Program Kolejowy, Adamczyk: Jak wydać 67 mld dla kolei?
Aby uniknąć sparaliżowania ruchu na kolei i spiętrzenia robót w jednym czasie, konieczna jest specustawa(fot. Łódzka Kolej Aglomeracyjna)

Największe w historii wielomiliardowe inwestycje w remont torów mogą doprowadzić za trzy lata do… całkowitego paraliżu ruchu kolejowego. Aby uniknąć tego paradoksu i spiętrzenia robót w jednym czasie, konieczna jest specustawa, która znacznie uprości inwestycje – to najważniejsze ustalenia z obrad zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

W posiedzeniu wzięli udział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, odpowiedzialny za kolej wiceminister Piotr Stomma oraz wiceministrowie rozwoju Jerzy Kwieciński i Witold Słowik.

Krajowy Program Kolejowy zakłada wydanie 67 mld zł w ciągu najbliższych ośmiu lat. To bardzo potrzebne pieniądze, bo niektóre torowiska nie były remontowane nawet od 40 lat.

Największy problem to brak gotowych projektów – poprzednie kierownictwo PKP PLK nie zadbało o ich przygotowanie – twierdzi Ministerstwo Infrastruktury i dodaje:

- Tymczasem opracowanie projektu, wydanie decyzji środowiskowych i pozwolenia na budowę zajmuje średnio 3 lata, podczas gdy prace budowlane trwają przeciętnie dwa lata. Grozi to znacznym spowolnieniem inwestycji w latach 2016-2017 oraz spiętrzeniem remontów w latach 2019-2020, które w efekcie sparaliżowałyby kolej.

- Cały czas przychodzą do mnie podwykonawcy z branży kolejowej, prosząc o jakąkolwiek pracę – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

– Rynek jest wygłodniały. To nie jest tylko sprawa wydania unijnych dotacji, ale losu polskich firm. A prawda jest brutalna - szafa z projektami jest pusta. Obietnice składane w ubiegłym roku przez rząd PO-PSL były bez pokrycia, to była tylko kiełbasa wyborcza.

Minister Adamczyk zapowiedział personalną odpowiedzialność pracowników kierownictwa PKP PLK za los poszczególnych inwestycji.

Nowy zarząd PKP PLK ma zostać wyłoniony w konkursie do końca marca 2016 r. Opracowano już program naprawczy, zakładający maksymalne skrócenie procedur w spółce oraz zatrudnienie projektantów i inżynierów z uprawnieniami do nadzorowania robót.

Konieczne są szybkie zmiany legislacyjne – wprowadzenie zezwoleń na realizację inwestycji kolejowej (ZRIK) i wsparcie ze strony wojewodów. Pieniądze na roboty dodatkowe ma dać Fundusz Kolejowy. Bez radykalnego uproszczenia procedur Polskie Linie Kolejowe nie zdążą wydać unijnych dotacji, a to będzie oznaczało konieczność ich zwrotu.

W 2016 r. realizowane będą głównie tzw. projekty fazowane, czyli mocno opóźnione remonty z unijnych funduszy na lata 2007-2013, np. modernizacja linii Warszawa-Łódź i Warszawa Okęcie-Radom.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma zapowiedział aktualizację Krajowego Programu Kolejowego do połowy tego roku. W planach są m.in. inwestycje na tzw. Magistrali Wschodniej, modernizacja linii Wrocław-Poznań, Katowice-Kraków, Łódź Kaliska-Ostrów Wielkopolski oraz poprawa dostępu do portów w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu.

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

PANIE MINISTRZE art. 20 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym , nie powinien dotyczyć wewnątrzwojewódzkiego DROGOWEGO publicznego transportu zbiorowego - Wojewoda z zachowaniem zasad konkurencji, czyli w drodze przetargu publicznego powinien udzielać prawa wyłącznego na dane sieci połączeń dro...gowych ( WE nr. 1370 / 2007 ) - będzie jak w wielu krajach UE, czli super. rozwiń

po ludzku ?, 2016-04-04 07:13:22 odpowiedz

Do ODCIĘCI pl 2016: Bo teraz chyba lud prosty, nie jest brany pod uwagę, chyba liczą się tylko zyskobiorcy i obszarnicy ziemscy - TAKIE CZASY.

GUMOFILCE, 2016-04-03 09:21:43 odpowiedz

ZA "komuny " mogłem wszędzie dojechać PKS-em, a obecnie nam panujący ( w ciągu ostatnich 8 lat, za PO +PSL ) , polikwidowali połączenia i większość małych miejscowości jest całkowicie odciętych od świata - tam nic nie dojeżdża, ani autobus , ani pociąg.

ODCIĘCI pl 2016, 2016-04-03 09:15:22 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE