Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. Jest szansa na dokończenie ważnej modernizacji

Inwestycje związane z dokończeniem ciągnącej się od lat modernizacji linii kolejowej Katowice-Kraków, a także odbudową linii prowadzącej m.in. do katowickiego lotniska w Pyrzowicach, znalazły się w zaktualizowanym Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. (KPK).
Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. Jest szansa na dokończenie ważnej modernizacji
Z projektów współfinansowanych środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 na liście podstawowej KPK zapisano dwa projekty (fot.fotolia)

Przyjęty we wrześniu ub. roku przez poprzedni rząd "Krajowy program kolejowy do 2023 r.", założył wydanie na inwestycje w infrastrukturę kolejową ponad 67 mld zł do 2023 r.; 23 listopada br. rząd przyjął uchwałę ws. przyjęcia zaktualizowanego programu.

Jak podało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, celem aktualizacji było usystematyzowanie i doprecyzowanie KPK, co ma usprawnić realizację i wydanie przewidzianych w nim środków. Koszt realizacji Programu ma wynieść ok. 66,4 mld. W aktualizacji m.in. inaczej rozplanowano wydatki w czasie, zmniejszając tzw. górkę inwestycyjną w latach 2019-2020.

Część ujętych w KPK przedsięwzięć już zrealizowano (przy udziale środków unijnych na lata 2007-2013).

Na terenie woj. śląskiego była to np. niewielka część mocno opóźnionych prac dot. połączenia Sosnowiec Jęzor - Kraków (koszt wydzielonego projektu 91,3 mln zł), część projektu przebudowy kompleksu dworcowego Gliwice (56,2 mln zł), prace na linii nr 1 Koluszki - Częstochowa (62,1 mln zł), prace na linii nr 61 i 700 Częstochowa - Fosowskie (28,9 mln zł), prace na linii nr 1, 133, 160, 186 Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa (24,4 mln zł) czy prace na linii 140 i 158 Rybnik - Chałupki (83,9 mln zł).

Na liście projektów podstawowych KPK do 2023 finansowanych z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, a także unijnego instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF), znalazło się dziesięć przedsięwzięć w różnym stopniu dotyczącym woj. śląskiego.

Wśród nich znajduje się finansowany w ramach CEF "etap IIb" przeniesionego z poprzedniej perspektywy unijnej (dzięki tzw. etapowaniu) projektu pod nazwą "Modernizacja linii kolejowej E 30, odcinek Zabrze - Katowice - Kraków", który faktycznie dotyczy części tego połączenia między Sosnowcem Jęzorem, a Krakowem.

Modernizacja trasy Katowice - Kraków rozpoczęła się w 2011 r. i pierwotnie miała zakończyć w czerwcu 2014 r. Wówczas podzielono ją na trzy odcinki: Kraków - Krzeszowice, Krzeszowice - Trzebinia oraz Trzebinia - Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy i opóźnienia, związane głównie z upadłościami firm wykonawczych i projektowych.

Zapisana w obecnym KPK wartość prac do przeprowadzenia w ramach tego ciągnącego się od lat przedsięwzięcia wynosi 2,275 mld zł. Nadal trwa część postępowań przetargowych dotyczących poszczególnych odcinków (harmonogramy przewidywały ich rozstrzygnięcie na koniec 2016 r.). Zakończenie prac na linii Katowice - Kraków planowane jest obecnie na połowę 2019 r

Dla zapowiadanej w poprzednich latach modernizacji i rozbudowy o kolejne tory silnie obciążonej linii E 65 w woj. śląskim, na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice lista podstawowa obecnego KPK przewiduje prace przygotowawcze o wartości 39,9 mln zł (w ramach CEF). Przypis obok wycenionego na ponad 4 mld zł projektu realizacyjnego wskazuje, że został on przewidziany do złożenia w trzecim naborze CEF.

Z rozpoczynanych już dużych przedsięwzięć (trwają przetargi) ważnych dla ruchu towarowego w woj. śląskim na liście podstawowej KPK znalazły się: prace na liniach nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie - Żory - Rybnik - Nędza / Turze (503,2 mln zł), prace na liniach nr 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Stare Koźle (282,7 mln zł) czy prace na linii nr 146 na odcinku Wyczerpy - Chorzew Siemkowice (250,1 mln zł).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.