PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków Airport, lotniska regionalne: Samorządowcy potrafią liczyć

  • Bartosz Dyląg    21 września 2017 - 10:33
Kraków Airport, lotniska regionalne: Samorządowcy potrafią liczyć
Przed krakowskim lotniskiem najważniejsza inwestycja – budowa nowej drogi startowej. Fot. archiwum

- Lotnisko może samofinansować się dopiero po przekroczeniu liczby 1 mln pasażerów obsłużonych w ciągu roku – zwraca uwagę Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.




• Polska ma wyjątkowe położenie i potencjał rozwoju ruchu lotniczego. Należy to wykorzystać – uważa prezes Kraków Airport Radosław Włoszek.

• Jego zdaniem strategie rozwoju regionów czy miast opierają swój rozwój na działalności lotniska. Należy to uwzględnić w strategii rozwoju portu.

• Dla samorządu planującego budowę portu kluczowy jest potencjał lotniska czy możliwość sfinansowania ogromnych inwestycji.

-----------

Rząd chce budować Centralny Port Lotniczy. Jeżeli to się uda, będzie to 16. duże lotnisko w Polsce, do tego Podlasie chce budować swoje lotnisko. Potrzebujemy więcej portów regionalnych?

Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport: – Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego ma wykorzystywać wyjątkowe położenie Polski. Będzie on polskim hubem, lotniskiem przesiadkowym - będzie więc pełnił inną rolę niż porty regionalne, takie jak Kraków.

Porty regionalne są zazwyczaj portami, w których większość pasażerów korzysta z połączeń bezpośrednich pomiędzy poszczególnymi lotniskami. Z kolei huby pełnią rolę przesiadkowych węzłów komunikacyjnych.

Zgodnie z prognozami mobilność Polaków rośnie. Statystyczny Polak lata raz w roku, według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego do 2030 roku ruch pasażerski w Polsce podwoi się. Patrząc z tej perspektywy jest potencjał rozwoju ruchu lotniczego i wyjątkowe położenie Polski należy wykorzystać.

Pana zdaniem na budowie CPL nie straci żadne lotnisko regionalne w Polsce?

– Jako prezes spółki zarządzającej krakowskim lotniskiem, mogę powiedzieć że Kraków i Małopolska mają na tyle duży potencjał turystyczny, kulturowy, społeczny czy biznesowy, że perspektywy rozwoju ruchu lotniczego w Kraków Airport są dobre.

Jak dobre? Jakie są Pana plany związane z Kraków Airport jeśli chodzi o inwestycje, liczbę połączeń czy pasażerów?

– 2017 jest wyjątkowym rokiem w historii krakowskiego lotniska – po raz pierwszy przewoźnicy oferują co najmniej 100 połączeń ze stolicy Małopolski. Loty #PROSTOzKRAKOWA oferuje 19 przewoźników na cztery kontynenty.

Przed krakowskim lotniskiem najważniejsza inwestycja – budowa nowej drogi startowej. Droga startowa to podstawa naszej działalności.

Musicie też pamiętać, że rozwój krakowskiego lotniska przekłada się na rozwój regionu i uwzględnić to w swojej strategii.

– Oczywiście, nie możemy zapominać, że perspektywy rozwoju ruchu lotniczego i jego wpływ na gospodarkę powodują że strategie rozwoju Krakowa i Małopolski czy nawet lokalnych gmin, opierają swój rozwój również na działalności lotniska. A to wyzwanie i  zobowiązanie.

Prognozujemy stabilny wzrost ruchu lotniczego w Kraków Airport. Zarządzając dzisiaj lotniskiem musimy patrzeć w przyszłość – wykorzystując potencjał krakowskiego lotniska przyczynić się do wzrostu gospodarczego regionu.

Kończymy pracę nad planem generalnym lotniska, który jest scenariuszem rozwoju Kraków Airport. Planem, który zakłada zrównoważony, etapowy rozwój infrastruktury i usług lotniska.

Co poradziłby Pan samorządowcom, którzy chcą budować lotnisko w swoim regionie? Na jakie czynniki powinni zwrócić uwagę?

– Lotnisko jest integralną częścią regionu i jego rozwój powinien być uwzględniony w strategiach rozwoju miasta czy gmin, które są w zasięgu jego oddziaływania. Kluczowy jest potencjał lotniska, możliwość sfinansowania przez samorząd ogromnych inwestycji, które mogą zacząć się samofinansować się dopiero po przekroczeniu liczby 1 mln pasażerów obsłużonych w ciągu roku.

Na działalność lotniska warto spojrzeć szeroko – nie tylko z punktu widzenia firmy zarządzającej lotniskiem, ale i regionu. Lotnisko umożliwia skomunikowanie z centrami turystycznymi i biznesowymi, co wpływa na podniesienie atrakcyjności biznesowej okolic.

Trzeba też mieć na uwadze, że pozyskanie przewoźników jest skomplikowanym i trudnym procesem. Utrzymanie połączenia również jest wyzwaniem na konkurencyjnym rynku usług lotniczych, ale byłbym spokojny - samorządowcy potrafią liczyć.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.