PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków stawia na tramwaje

  • bad    22 września 2015 - 16:58
Kraków stawia na tramwaje
Dla Krakowa rozbudowa linii tramwajowych jest priorytetem. Fot. krakow.pl

Najważniejszą promocją komunikacji miejskiej są same inwestycje, a szczególnie rozbudowa linii tramwajowych – podkreśla Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa.




Tramwaj na osiedle Ruczaj (do pętli Czerwone Maki), estakada Lipska-Wielicka, modernizacja linii Rondo Mogilskie – Plac Centralny oraz wymiana torowiska  i przebudowa układu drogowego w rejonie  Plant. To tylko kilka przykładów inwestycji miejskich prowadzonych przez ZIKIT, których celem jest poprawa komunikacji tramwajowej w Krakowie.

- Dalsza rozbudowa sytemu tramwajowego, zwłaszcza o parametrach tramwaju szybkiego, w tym także tramwajowych odcinków tunelowych, jest obecnie najefektywniejszym sposobem na rozwiązanie problemów komunikacyjnych  – uważa dr inż. Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej.

Szybki tramwaj to kompromis

Jak dodaje Bauer, szybki tramwaj stanowi swego rodzaju kompromis pomiędzy sprawnym przejazdem oraz akceptowalnymi przez pasażerów długościami dojść do przystanków. - Zaletami szybkiego tramwaju są też relatywnie niskie – choćby w porównaniu z metrem - koszty inwestycyjne i eksploatacyjne, a także możliwość stworzenia gęstej i spójnej sieci połączeń, oferującej powiązania alternatywne np. w przypadku awarii – zaznacza ekspert.

Czytaj też: Do Krakowa przyjedzie pierwszy z zamówionych Krakowiaków

Na zalety komunikacji tramwajowej coraz mocniej zwraca uwagę również Unia Europejska, podkreślając , że są to pojazdy ekologiczne, bardziej pojemne, odporne na korki i choć infrastruktura tramwajowa jest droższa od np. autobusowej, to już eksploatacja przynosi większe oszczędności. Dla porównania życie autobusu to kwestia około 10 lat, tramwaju – 30.

Najnowszą krakowską inwestycją w tej dziedzinie jest otwarta 30 sierpnia 2015 r. estakada łącząca ulice Lipską i Wielicką (koszt: 135 mln zł, 70 mln ze  środków unijnych), która jest dopełnieniem pierwszej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Kursują przez nią trzy tramwaje: nr 50 z Krowodrzy Górki do Kurdwanowa (czas przejazdu nieco ponad 30 minut) oraz 9: Mistrzejowice – Nowy Bieżanów oraz 11 (Mały Płaszów – Czerwone Maki). Umożliwia skrócenie czasu przejazdu na osi północ- południe oraz zapewnia alternatywną trasę przejazdu do Bieżanowa i Kurdwanowa, dużych krakowskich osiedli.

Warto dodać, że Politechnika Krakowska już w październiku przeprowadzi badania na zmienionej linii nr 50, co umożliwi porównanie prędkości i czasu przejazdu tramwajów przed i po oddaniu do użytkowania nowego odcinka z estakadą Lipska – Wielicka.

Nowe linie zwiększają także atrakcyjność inwestycyjną miasta oraz ułatwiają dostęp do miejsc pracy, nauki czy usług. Doskonałym tego przykładem jest oddana do użytku w listopadzie 2012 roku trasa tramwajowa łącząca osiedle Ruczaj (pętla Czerwone Maki) z centrum Krakowa. Koszt całej budowy to 182 mln zł (UE: 52 mln zł).  

W ten sposób, po dwóch latach prac, południowo-zachodnia część Krakowa zyskała szybkie połączenie z centrum, a przy pętli autobusowo-tramwajowej powstał pierwszy w mieście parking typu park&ride. Także uruchomiona rok wcześniej linia tramwajowa do Małego Płaszowa potwierdziła regułę, że poprawa obsługi komunikacyjnej to szansa na szybszy rozwój.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.