Kraków stawia na tramwaje

Najważniejszą promocją komunikacji miejskiej są same inwestycje, a szczególnie rozbudowa linii tramwajowych – podkreśla Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa.
Kraków stawia na tramwaje
Dla Krakowa rozbudowa linii tramwajowych jest priorytetem. Fot. krakow.pl

Tramwaj na osiedle Ruczaj (do pętli Czerwone Maki), estakada Lipska-Wielicka, modernizacja linii Rondo Mogilskie – Plac Centralny oraz wymiana torowiska  i przebudowa układu drogowego w rejonie  Plant. To tylko kilka przykładów inwestycji miejskich prowadzonych przez ZIKIT, których celem jest poprawa komunikacji tramwajowej w Krakowie.

- Dalsza rozbudowa sytemu tramwajowego, zwłaszcza o parametrach tramwaju szybkiego, w tym także tramwajowych odcinków tunelowych, jest obecnie najefektywniejszym sposobem na rozwiązanie problemów komunikacyjnych  – uważa dr inż. Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej.

Szybki tramwaj to kompromis

Jak dodaje Bauer, szybki tramwaj stanowi swego rodzaju kompromis pomiędzy sprawnym przejazdem oraz akceptowalnymi przez pasażerów długościami dojść do przystanków. - Zaletami szybkiego tramwaju są też relatywnie niskie – choćby w porównaniu z metrem - koszty inwestycyjne i eksploatacyjne, a także możliwość stworzenia gęstej i spójnej sieci połączeń, oferującej powiązania alternatywne np. w przypadku awarii – zaznacza ekspert.

Czytaj też: Do Krakowa przyjedzie pierwszy z zamówionych Krakowiaków

Na zalety komunikacji tramwajowej coraz mocniej zwraca uwagę również Unia Europejska, podkreślając , że są to pojazdy ekologiczne, bardziej pojemne, odporne na korki i choć infrastruktura tramwajowa jest droższa od np. autobusowej, to już eksploatacja przynosi większe oszczędności. Dla porównania życie autobusu to kwestia około 10 lat, tramwaju – 30.

Najnowszą krakowską inwestycją w tej dziedzinie jest otwarta 30 sierpnia 2015 r. estakada łącząca ulice Lipską i Wielicką (koszt: 135 mln zł, 70 mln ze  środków unijnych), która jest dopełnieniem pierwszej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Kursują przez nią trzy tramwaje: nr 50 z Krowodrzy Górki do Kurdwanowa (czas przejazdu nieco ponad 30 minut) oraz 9: Mistrzejowice – Nowy Bieżanów oraz 11 (Mały Płaszów – Czerwone Maki). Umożliwia skrócenie czasu przejazdu na osi północ- południe oraz zapewnia alternatywną trasę przejazdu do Bieżanowa i Kurdwanowa, dużych krakowskich osiedli.

Warto dodać, że Politechnika Krakowska już w październiku przeprowadzi badania na zmienionej linii nr 50, co umożliwi porównanie prędkości i czasu przejazdu tramwajów przed i po oddaniu do użytkowania nowego odcinka z estakadą Lipska – Wielicka.

Nowe linie zwiększają także atrakcyjność inwestycyjną miasta oraz ułatwiają dostęp do miejsc pracy, nauki czy usług. Doskonałym tego przykładem jest oddana do użytku w listopadzie 2012 roku trasa tramwajowa łącząca osiedle Ruczaj (pętla Czerwone Maki) z centrum Krakowa. Koszt całej budowy to 182 mln zł (UE: 52 mln zł).  

W ten sposób, po dwóch latach prac, południowo-zachodnia część Krakowa zyskała szybkie połączenie z centrum, a przy pętli autobusowo-tramwajowej powstał pierwszy w mieście parking typu park&ride. Także uruchomiona rok wcześniej linia tramwajowa do Małego Płaszowa potwierdziła regułę, że poprawa obsługi komunikacyjnej to szansa na szybszy rozwój.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE