Kraków, Trasa Łagiewnicka: EBI i BGK finansują budowę w ramach planu Junckera

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) – polski bank rozwoju – poinformowały o podpisaniu umów dotyczących finansowania budowy Trasy Łagiewnickiej.
Kraków, Trasa Łagiewnicka: EBI i BGK finansują budowę w ramach planu Junckera
Podpisanie umowy (fot. mat.prasowe BGK)

• Ze wsparciem banków budowana będzie część południowego odcinka wewnętrznej obwodnicy Krakowa łącznie z nową linią tramwajową.

• Kredyt udzielony przez EBI jest objęty gwarancją w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) – jednego z filarów Planu inwestycyjnego dla Europy opracowanego przez Komisję Europejską pod kierownictwem Jean-Claude’a Junckera.

• Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat.

EBI udzielił kredytu w wysokości 400 mln zł (około 93 mln euro) i jest tym samym głównym kredytodawcą tego projektu.

Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln zł (około 69,3 mln euro). Budowa Trasy Łagiewnickiej, w skład której wchodzą dwujezdniowy odcinek obwodnicy o długości 3,7 km wraz z tunelami oraz nowa linia tramwajowa o długości 1,7 km, jest kluczową inwestycją przyczyniającą się do zmniejszenia korków na drogach w Krakowie.

- Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat, co bardzo istotne, otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa, umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin – mówił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Podpisanie umowy (fot.mat.prasowe BGK)
Podpisanie umowy (fot.mat.prasowe BGK)

Uzyskana w wyniku realizacji projektu poprawa jakości usług publicznego transportu zbiorowego – co do szybkości, komfortu i niezawodności – pozwoli również ograniczyć korzystanie z prywatnych samochodów, a przez to zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza spalinami.

Natomiast dzięki wybudowaniu skrzyżowań wielopoziomowych zostanie zwiększone bezpieczeństwo ruchu na trasie. Budowa Trasy Łagiewnickiej ma się rozpocząć jeszcze w 2017 roku, a jej zakończenie zaplanowano na rok 2020.

Vazil Hudák, wiceprezes EBI odpowiedzialny za działalność Banku w Polsce, powiedział:

- Wspieranie rozwiązań w dziedzinie przyjaznego środowisku transportu jest jednym z głównych priorytetów EBI, a Trasa Łagiewnicka idealnie wpisuje się w tę kategorię. Udzielony przez nas kredyt pozwoli wyeliminować zator utrudniający ruch w mieście, a także pozytywnie wpłynie na jakość środowiska naturalnego w mieście, obniżając poziom emisji zanieczyszczeń. Docelowo przyniesie to znaczną poprawę jakości życia mieszkańców Krakowa.

EBI udzielił kredytu długoterminowego na atrakcyjnych warunkach spółce celowej o nazwie Trasa Łagiewnicka SA, która została powołana przez miasto w 2016 roku. O zapewnienie finansowania typu „quasi-equity” władze miasta zwróciły się do Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Głównym wykonawcą – wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego – jest konsorcjum Budimex/Ferrovial.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.