• PARTNERZY PORTALU

Kraków, Trasa Łagiewnicka: Radni za powołaniem spółki

• Krakowscy radni zgodzili się w środę na powołanie spółki Trasa Łagiewnicka.
• Spółka ma zająć się budową blisko 4-km arterii będącej fragmentem trzeciej obwodnicy miasta.
• Koszt tej inwestycji jest szacowany na 1,28 mld zł.
Kraków, Trasa Łagiewnicka: Radni za powołaniem spółki
Trasa Łagiewnicka połączy ul. Grota-Roweckiego z węzłem ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej (fot.krakow.pl/Wiesław Majka)

Trasa Łagiewnicka połączy ul. Grota-Roweckiego z węzłem ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie 3,7 - km arterii złożonej z dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych.

Obradom towarzyszył protest mieszkańców, którzy są przeciwni wybudowaniu tak szerokiej trasy w mieście, przechodzącej przez cenne geologicznie i krajobrazowo tereny. Przyszli oni do urzędu miasta m.in. z transparentami "Nie stać nas na pomysły z lat 70.", "Nie lejcie betonu na kredyt".

Zanim doszło do głosowania ws. powołania spółki Trasa Łagiewnicka, radni PO zgłosili projekt uchwały kierunkowej, w której zobowiązują prezydenta, by rozważył zwężenie Trasy Łagiewnickiej z trzech do dwóch pasów i budowę skrzyżowań zamiast bezkolizyjnych węzłów drogowych. Radni chcieli też zmian dotyczących dalszych fragmentów III obwodnicy Krakowa, m.in. tego, by Trasa Pychowicka została poprowadzona w tunelu pod Wisłą.

Radni PiS podnosili, że to jedynie uchwała kierunkowa, której prezydent nie musi respektować, a dla PO "listek figowy usprawiedliwiający głosowanie za powołaniem spółki i teatrzyk" dla protestujących i mediów.

"Czasami trzeba podjąć poważną decyzję. Większość mieszkańców chce tej trasy, jest jednak kwestia, w jakim kształcie, i tego właśnie dotyczy ta uchwała kierunkowa" - mówił radny PO Bogusław Kośmider. Dodał, że powołanie spółki jest najtańszym sposobem przeprowadzenia inwestycji. "Trasa Łagiewnicka to odcinek najlepiej przygotowany. Od czegoś trzeba zacząć budowę III obwodnicy" - argumentował wiceprzewodniczący klubu radnych "Przyjazny Kraków" Adam Migdał.

Odpowiedzialny za inwestycje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel mówił, że jedyną możliwością realizacji Trasy Łagiewnickiej w latach 2016-21 z wykorzystaniem 100 mln zł dofinansowania UE na budowę linii tramwajowej jest powołanie spółki. Dodał, że projekt i dokumentacja techniczna trasy będą dopiero przygotowywane. Kolejne fragmenty III obwodnicy miasta - Trasa Pychowicka i Zwierzyniecka - są dopiero na etapie koncepcji i nie ma żadnych rozwiązań szczegółowych.

Za powołaniem spółki Trasa Łagiewnicka głosowało 22 radnych, przeciw 16. Za jej utworzeniem opowiedziały się kluby PO i prezydencki "Przyjazny Kraków", przeciw było PiS.

"Nie liczycie się z mieszkańcami!", "Złodzieje!" - takie okrzyki padły z galerii po głosowaniu. Straż miejska wyprosiła protestujących.

Szef klubu PO Andrzej Hawranek mówił, że była to dla radnych jedna z najtrudniejszych decyzji. "Porównuje ją do decyzji prezydenta Józefa Dietla o budowie Plant Dietlowskich, której też towarzyszyły protesty" - mówił Hawranek. Dodał, że PO zdecydowała się na poparcie powstania spółki, bo to inwestycja bardzo ważna. "To sprawa, która przesądzi o życiu kolejnych pokoleń" - podkreślił.

Szef krakowskiej PO, radny Aleksander Miszalski dodał, że niepowołanie spółki skutkowałoby utratą dofinansowania i możliwości odzyskania VAT, a także wygaśnięciem w trakcie roku decyzji środowiskowej. Dodał, że PO uzyskała od prezydenta miasta zapewnienie, że będzie starał się uwzględnić jak najwięcej postulatów mieszkańców i że będą realizowane inwestycje w północnej części miasta, na które do tej pory nie było pieniędzy.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE