Kraków, Trasa Łagiewnicka: Wybrano wykonawcę, koszt inwestycji to 802 mln zł

• Konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman zostało wybrane w przetargu na zaprojektowanie i budowę Trasy Łagiewnickiej w Krakowie.
• Jest to blisko 4-kilometrowa arteria na południu miasta, będąca fragmentem trzeciej obwodnicy.
• Oferta konsorcjum opiewała na 802 mln zł.
Kraków, Trasa Łagiewnicka: Wybrano wykonawcę, koszt inwestycji to 802 mln zł
Trasa Łagiewnicka - wraz z planowanymi w przyszłości trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - ma stanowić trzecią obwodnicę Krakowa łączącą południową i zachodnią część miasta. (fot. pixabay)

Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury poinformował dziennikarzy w środę, że komisja przetargowa spółki Trasa Łagiewnicka, powołanej przez miasto do realizacji inwestycji rozstrzygnęła przetarg wybierając najkorzystniejszą ofertę pod względem zaproponowanej ceny, jak i wydłużonej gwarancji o 48 miesięcy.

Dodał, że jeśli w ciągu 10 dni nikt z uczestników przetargu, do którego stanęło pięciu oferentów, nie złoży odwołania, to na początku stycznia planowane jest podpisanie przez spółkę Trasa Łagiewnicka umowy z wykonawcą, a wcześniej (też w styczniu) zawarcie umów kredytowych zabezpieczających finansowanie tej inwestycji.

Przetarg dotyczył zaprojektowania i budowy obwodnicy na odcinku od skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul. Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską.

Zadanie będzie podzielone na kilka etapów. Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzje administracyjne. W pierwszej kolejności zostanie zrealizowana linia tramwajowa od os. Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej - ten element będzie współfinansowany ze środków unijnych.

Czytaj też: W przetargu na rozbudowę ulicy odrzucono najtańszą ofertę

Przyjęto, że główna arteria będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

Realizacja projektu ma być efektem współpracy pomiędzy specjalnie powołaną przez miasto spółką Trasa Łagiewnicka a Polskim Funduszem Rozwoju (PFR), Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i bankami komercyjnymi. Całość zadania ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.

Trasa Łagiewnicka - wraz z planowanymi w przyszłości trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - ma stanowić trzecią obwodnicę Krakowa łączącą południową i zachodnią część miasta. Według władz Krakowa jest to projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza. Planuje się, że cała trzecia obwodnica może być zrealizowana do 2030 r.

Czytaj też: Via Carpatia pominie Białystok? Resort infrastruktury zabiera głos

Przeciw budowie trasy protestuje część mieszkańców, którzy są przeciwni wybudowaniu tak szerokiej trasy w mieście, przechodzącej przez cenne geologicznie i krajobrazowo tereny. Podczas lutowej sesji Rady Miasta Krakowa, gdy procedowano powołanie spółki Trasa Łagiewnicka, pikietowali oni z transparentami "Nie stać nas na pomysły z lat 70.", "Nie lejcie betonu na kredyt".

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.