PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków zainwestuje w automatyczne premetro?

  • PAP    5 marca 2015 - 16:59
Kraków zainwestuje w automatyczne premetro?
Koszt pierwszej linii to 7-9 mld zł/ fot. pixabay

Naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej są zdania, że w Krakowie nie sprawdzi się klasyczne metro. Najlepszym rozwiązaniem będzie w pełni zautomatyzowane, bezzałogowe premetro, przebiegające pod ziemią, a także po powierzchni terenu oraz nad ziemią po estakadach.




Referat dotyczący krakowskiego metra został opracowany w Katedrze Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki AGH przez byłego rektora tej uczelni prof. Antoniego Tajdusia i prof. Marka Całę. Zaprezentowano go w czwartek (5 marca) podczas konferencji naukowo-technicznej w Politechnice Krakowskiej.

Autorzy zwracają uwagę, że premetro, w większości wykorzystujące lekką kolej miejską, jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy klasycznym metrem a szybkim tramwajem. Premetra funkcjonują w 16 miastach Unii Europejskiej, a ich odmiany bezzałogowe m.in. w Kopenhadze, Brukseli, Lozannie, Paryżu, Lyonie, Turynie, Mediolanie, Barcelonie czy Tuluzie. "Liczba mieszkańców wielu tych miast jest porównywalna lub mniejsza od liczby mieszkańców Krakowa" - argumentują.

Według przytoczonych przez nich danych statystycznych Kraków jest drugim co do wielkości miastem w Polsce, które zamieszkuje 759 tysięcy osób, ponadto uczy się w nim blisko 200 tys. studentów. Co roku stolicę Małopolski odwiedza od 8 do 10 mln turystów. Badania wskazują, że codziennie przemieszcza się po Krakowie od 1,5 mln do 2 mln ludzi.

Zdaniem naukowców z AGH dla Krakowa najodpowiedniejsze jest premetro, w którym będzie kursować lekka zautomatyzowana kolej połączona z innymi środkami transportu, głównie tramwajami. Powinno ono być zaprojektowane dla miast zabytkowych o gęstej zabudowie.

Premetro w Krakowie powinno składać się z trzech elementów: części podziemnej biegnącej przez stary zabytkowy obszar miasta, części prowadzonej po powierzchni terenu oraz części naziemnej wytyczonej po estakadach. Fragment podziemny miałby być budowany na głębokości od 15 do 20 metrów, a lokalnie głębiej, maksymalnie do 25 metrów. Pozwoliłoby to ominąć pozostałości historyczne, takie jak resztki murów, fundamenty budowli zabytkowych itp., które - wedle szacunków - nie powinny znajdować się na głębokości większej niż 10-12 metrów. Większość stacji metra krakowskiego powinna być budowana metodą odkrywkową, natomiast 2-3 metodą podziemną.

Zdaniem autorów opracowania warunki geologiczno- inżynierskie Obszaru Krakowa z punktu widzenia budowy podziemnej części metra są mało i średnio trudne. "Premetro w Krakowie byłoby budowane w zdecydowanie lepszych warunkach w porównaniu do budowy metra warszawskiego" - ocenili.

Ich zdaniem drążenie podziemnych tuneli nie niosłoby zagrożenia dla zabytkowych budowli ścisłego centrum miasta, bowiem przy odpowiednio prowadzonych pracach i korzystaniu z doświadczeń innych ryzyko uszkodzenia zabytków jest bardzo małe. "Przecież tunele metra budowano w Atenach, Budapeszcie, Pradze, Rzymie, Madrycie czy Wiedniu. W Mediolanie dwie linie metra krzyżują się pod La Scalą" - przekonują przedstawiciele AGH.

W ich ocenie, koszt budowy krakowskiego premetra będzie niższy, niż szacowane wstępnie na zlecenie władz miasta i będzie wynosił 7-9 mld zł dla pierwszej linii A o długości 19 km (8-12 mld zł szacunek miasta), 4-6 mld zł dla linii B o długości 10 km (6-8 mld szacunek miasta) oraz 3-4 mld zł dla linii o długości 8 km (4-5 mld zł szacunek miasta).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • a, 2015-03-06 12:39:17

    Wszystko o 20 lat za późno. A te wyliczenia to zabawne są - sorry, ale naukowcy strasznie je zaniżyli, w rzeczywistości będą o min. 30% większe niż te już wyższe wyliczenia miasta.
  • anton, 2015-03-05 22:54:33

    Super, tylko kto zapłaci i kto utrzyma. Niech powiedzą - to uwierzę i też będę za. A na razie to niestety mrzonki...
  • Pasażer , 2015-03-05 21:26:35

    Tak, metro świetnie sprawdzi się jako alternatywny środek transportu, zwłaszcza dla turystów i studentów a po zatym z tego co wiem będzie przebiegało po terenie przyszłych inwestycj, więc ode mnie stanowcze TAK

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.