Kraków zainwestuje w automatyczne premetro?

Naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej są zdania, że w Krakowie nie sprawdzi się klasyczne metro. Najlepszym rozwiązaniem będzie w pełni zautomatyzowane, bezzałogowe premetro, przebiegające pod ziemią, a także po powierzchni terenu oraz nad ziemią po estakadach.
Kraków zainwestuje w automatyczne premetro?
Koszt pierwszej linii to 7-9 mld zł/ fot. pixabay

Referat dotyczący krakowskiego metra został opracowany w Katedrze Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki AGH przez byłego rektora tej uczelni prof. Antoniego Tajdusia i prof. Marka Całę. Zaprezentowano go w czwartek (5 marca) podczas konferencji naukowo-technicznej w Politechnice Krakowskiej.

Autorzy zwracają uwagę, że premetro, w większości wykorzystujące lekką kolej miejską, jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy klasycznym metrem a szybkim tramwajem. Premetra funkcjonują w 16 miastach Unii Europejskiej, a ich odmiany bezzałogowe m.in. w Kopenhadze, Brukseli, Lozannie, Paryżu, Lyonie, Turynie, Mediolanie, Barcelonie czy Tuluzie. "Liczba mieszkańców wielu tych miast jest porównywalna lub mniejsza od liczby mieszkańców Krakowa" - argumentują.

Według przytoczonych przez nich danych statystycznych Kraków jest drugim co do wielkości miastem w Polsce, które zamieszkuje 759 tysięcy osób, ponadto uczy się w nim blisko 200 tys. studentów. Co roku stolicę Małopolski odwiedza od 8 do 10 mln turystów. Badania wskazują, że codziennie przemieszcza się po Krakowie od 1,5 mln do 2 mln ludzi.

Zdaniem naukowców z AGH dla Krakowa najodpowiedniejsze jest premetro, w którym będzie kursować lekka zautomatyzowana kolej połączona z innymi środkami transportu, głównie tramwajami. Powinno ono być zaprojektowane dla miast zabytkowych o gęstej zabudowie.

Premetro w Krakowie powinno składać się z trzech elementów: części podziemnej biegnącej przez stary zabytkowy obszar miasta, części prowadzonej po powierzchni terenu oraz części naziemnej wytyczonej po estakadach. Fragment podziemny miałby być budowany na głębokości od 15 do 20 metrów, a lokalnie głębiej, maksymalnie do 25 metrów. Pozwoliłoby to ominąć pozostałości historyczne, takie jak resztki murów, fundamenty budowli zabytkowych itp., które - wedle szacunków - nie powinny znajdować się na głębokości większej niż 10-12 metrów. Większość stacji metra krakowskiego powinna być budowana metodą odkrywkową, natomiast 2-3 metodą podziemną.

Zdaniem autorów opracowania warunki geologiczno- inżynierskie Obszaru Krakowa z punktu widzenia budowy podziemnej części metra są mało i średnio trudne. "Premetro w Krakowie byłoby budowane w zdecydowanie lepszych warunkach w porównaniu do budowy metra warszawskiego" - ocenili.

Ich zdaniem drążenie podziemnych tuneli nie niosłoby zagrożenia dla zabytkowych budowli ścisłego centrum miasta, bowiem przy odpowiednio prowadzonych pracach i korzystaniu z doświadczeń innych ryzyko uszkodzenia zabytków jest bardzo małe. "Przecież tunele metra budowano w Atenach, Budapeszcie, Pradze, Rzymie, Madrycie czy Wiedniu. W Mediolanie dwie linie metra krzyżują się pod La Scalą" - przekonują przedstawiciele AGH.

W ich ocenie, koszt budowy krakowskiego premetra będzie niższy, niż szacowane wstępnie na zlecenie władz miasta i będzie wynosił 7-9 mld zł dla pierwszej linii A o długości 19 km (8-12 mld zł szacunek miasta), 4-6 mld zł dla linii B o długości 10 km (6-8 mld szacunek miasta) oraz 3-4 mld zł dla linii o długości 8 km (4-5 mld zł szacunek miasta).

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

Wszystko o 20 lat za późno. A te wyliczenia to zabawne są - sorry, ale naukowcy strasznie je zaniżyli, w rzeczywistości będą o min. 30% większe niż te już wyższe wyliczenia miasta.

a, 2015-03-06 12:39:17 odpowiedz

Super, tylko kto zapłaci i kto utrzyma. Niech powiedzą - to uwierzę i też będę za. A na razie to niestety mrzonki...

anton, 2015-03-05 22:54:33 odpowiedz

Tak, metro świetnie sprawdzi się jako alternatywny środek transportu, zwłaszcza dla turystów i studentów a po zatym z tego co wiem będzie przebiegało po terenie przyszłych inwestycj, więc ode mnie stanowcze TAK

Pasażer , 2015-03-05 21:26:35 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE