PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków zyska dwa nowe przystanki kolejowe

  • PAP/PSZ    21 listopada 2017 - 15:49
Kraków zyska dwa nowe przystanki kolejowe
Nowe przystanki zlokalizowano na krańcach łącznicy. (fot. PKP PLK)

Dwa nowe przystanki kolejowe powstały w ramach budowy łącznicy kolejowej w krakowskim Podgórzu, która skróci czas przejazdu pociągów do Skawiny i Zakopanego. Pierwsze regularne pociągi pojadą nią 10 grudnia.




• Łącznica umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny - Skawina.

• Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego.

• Koszt całkowity przedsięwzięcia to 348 mln zł.

Nowe przystanki: Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki znajdują się na początku i końcu łącznicy.

Przystanek Kraków Zabłocie będzie udogodnieniem dla mieszkańców tamtejszych nowych osiedli oraz turystów odwiedzających znajdujące się w tej okolicy Muzeum Fabryka Schindlera oraz Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.

Z hali pod torami na dwa perony będzie można wejść tradycyjnymi schodami lub skorzystać ze schodów ruchomych albo wind. Na peronie obok ul. Kącik zatrzymają się pociągi z Krakowa Głównego w stronę Bonarki. Od ulicy Przemysłowej stawać będą składy w stronę Krakowa Głównego. Nad częścią kubaturową - na długości 70 m, perony są w pełni zadaszone. Na pozostałym odcinku osłonę zapewniają wiaty. Przystanek jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

W sąsiedztwie przystanku przebudowany został układ dróg - nowa droga połączyła ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ul. Przemysłowej i Lipowej powstał też parking oraz zatoki autobusowe, co umożliwi lepsze połączenie z komunikacją miejską.

Przystanek Kraków Podgórze został przesunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej oraz "podwieszony" między estakadami łącznicy. Peron przystanku, to obiekt wyspowy - czyli pociągi zatrzymują się po obu stronach. Podróżni zejdą z Podgórza na przyległe ulice. Do dyspozycji są także dwie windy i schody ruchome.

Nowy przystanek tworzy wygodny węzeł przesiadkowy, umożliwiający zmianę podróży koleją na komunikację miejską lub transport indywidualny. Dzięki modernizacji jest przystosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Łącznica między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki budowana jest od od września 2015 r. Inwestycja polega na wybudowaniu dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km między liniami kolejowymi Kraków Główny - Medyka i Kraków Płaszów - Oświęcim.

Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.

Na wykonawcę inwestycji w przetargu zostało wybrane polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman. Koszt całkowity przedsięwzięcia to 348 mln zł. Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijne dofinansowanie wynosi 187 mln zł.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.