Krystyna rozpoczęła drążenie pod dnem Wisły

W poniedziałek tarcza „Krystyna” rozpoczęła drążenie pod dnem Wisły tunelu centralnego odcinka II linii metra. Ze względów bezpieczeństwa na budowie wprowadzono dodatkowe środki ostrożności.
Krystyna rozpoczęła drążenie pod dnem Wisły

Prace rozpoczęły się od strony Pragi. „Do końca października dwie tarcze, które wydrążą tunele pod Wisłą, mają znaleźć się na Powiślu" - powiedział rzecznik konsorcjum budującego metro Mateusz Witczyński.

Tunel II linii metra będzie przebiegać 7-8 metrów pod dnem Wisły i będzie mieć długość 600 m. Połączy stację „Centrum Nauki Kopernik" ze stacją na prawym brzegu Wisły - „Stadion Narodowy".

W ubiegłym tygodniu wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz poinformował, że tarcza „Krystyna" jest spodziewana na stacji „Centrum Nauki Kopernik" w sierpniu. „Elisabetta" - kolejna tarcza pracująca na Pradze, która wydrąży drugi tunel - ma tam dotrzeć we wrześniu.

Według jego słów, w październiku drążenie obu tuneli mają zakończyć dwie tarcze pracujące na lewym brzegu rzeki - „Anna" i „Maria" - obie opuściły już stację „Świętokrzyska".

Witczyński powiedział, że z „praktycznych względów" wykonanie tunelu pod Wisłą nie różni się niczym od drążenia na pozostałych odcinkach, jednak ten etap prac formalnie ma wyższy stopień zagrożenia wodnego.

Oznacza to, że zamontowano dodatkowe urządzenia sygnalizacji awarii oraz dodatkowy system odwadniania. Ponadto, na budowie odcinka pod Wisłą, do 16 ograniczono liczbę pracowników.

Dotychczas wydrążono już ponad 60 proc. tuneli centralnego odcinka drugiej linii podziemnej kolejki. Trwa też budowa łącznika między istniejącą i budowaną linią. Z tego powodu zamknięte są dwie stacje - Centrum i Świętokrzyska. Według zapowiedzi ratusza ruch na całej długości I linii ma zostać wznowiony z końcem wakacji.

Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji („Rondo Daszyńskiego", „Rondo ONZ", „Świętokrzyska", „Nowy Świat - Uniwersytet", „Centrum Nauki Kopernik", „Stadion Narodowy" i „Dworzec Wileński").

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Początkowo zakończenie budowy planowano na październik br. 2013 r.; obecny termin to 30 września 2014 r.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE