Kto zagospodaruje Wyspę Spichrzów w Gdańsku?

Hotel, mieszkania, obiekty usługowe, plac publiczny, ale też nowe ulice, marina, most zwodzony i kładka łącząca Długie Pobrzeże z wyspą mają powstać w ciągu 8,5 roku na północnym cyplu Wyspy Spichrzów i w rejonie tej części Gdańska.
Kto zagospodaruje Wyspę Spichrzów w Gdańsku?
fot. mat. prasowe

W czwartek (19 marca) w Gdańsku na konferencji prasowej podano, że konsorcjum spółek Multibud W. Ciurzyński i Immobel Poland zagospodaruje północny cypel Wyspy Spichrzów w Gdańsku, jedno z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych w polskich miastach.

W czwartym już postępowaniu dotyczącym zagospodarowania tego terenu wpłynęły dwie oferty. Drugą złożyło konsorcjum firm z Pomorza.

Zagospodarowanie terenu i zabudowa nieruchomości ma się odbyć w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wkładem miasta jest teren o powierzchni ok. 1,7 ha, którego wartość oszacowano na ok. 34 mln zł. Wybrane konsorcjum ma zaprojektować, sfinansować i zbudować obiekty zarówno publiczne jak i komercyjne. Ideą jest stworzenie reprezentatywnej zabudowy stanowiącej architektoniczną wizytówkę miasta.

Na 31 marca planowane jest podpisanie umowy ze zwycięskim konsorcjum. Zgodnie z ofertą, nakłady na zagospodarowanie tego terenu mają być nie mniejsze niż 399 mln zł netto, z czego ponad 33 mln zł netto ma być przeznaczone na realizację wskazanych przez miasto obiektów celu publicznego. Ponadto partner prywatny ma zapłacić gotówkową tzw. premię w wysokości 2,08 mln zł w związku z możliwością realizacji inwestycji w tak eksponowanym i atrakcyjnym obszarze miasta.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz zwrócił uwagę, że północny cypel Wyspy Spichrzów na zagospodarowanie czeka od 25 lat. "Niektórzy wskazywali ten teren nawet jako przykład czegoś, czego miasto nie może, czy nie potrafi załatwić" - mówił. Niepowodzeniem zakończyły się trzy poprzednie postępowania, a wyłonieni inwestorzy rezygnowali z realizacji projektu. Adamowicz wyraził nadzieję, że tym razem "wyłonieni partnerzy są wiarygodni".

Konsorcjum w ramach przedsięwzięcia ma zrealizować cele publiczne projektu w postaci np. zewnętrznego układu komunikacyjnego, m.in. ulic: Chmielnej, Motławskiej, Pożarniczej oraz części ciągu pieszego przy nabrzeżu. Ma przebudować most Stągiewny na most zwodzony, zbudować marinę na południe od mostu Stągiewnego oraz zbudować ogólnodostępną kładkę dla pieszych, łączącą północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem.

Wiceprezydent Andrzej Bojanowski tłumaczył, że "wygrało konsorcjum z dużym doświadczeniem w tego typu inwestycjach: nie tylko budowlanych, ale też rekonstrukcyjnych". Podkreślił, że partner, "Immobel to bardzo wiarygodna firma""Co do faktu zdolności finansowych nie mieliśmy żadnych uwag i jesteśmy przekonani, że firma jest zdolna do wykonania tego zadania" - uzasadniał.

Członek zarządu Immobel Poland sp. z o.o., Marcin Malka poinformował, że prace na Wyspie rozpoczną się natychmiast po podpisaniu umowy z miastem. "Najpierw przez 19 miesięcy będziemy prowadzić prace organizacyjne i projektowe, a dopiero potem ruszy budowa" - wyjaśnił. Zapewnił, że pierwszy etap budowy obejmujący m.in. hotel ma być zrealizowany w ciągu 45 miesięcy od podpisania umowy, czyli w 2019 r. W planowanym kompleksie będą: hotel, mieszkania, część handlowa i plac publiczny.

Malka wyjaśnił, że ważną częścią strategii firmy Immobel w Polsce jest zaangażowanie w projekty rewitalizacji, takie jak Wyspa Spichrzów, projekty odbudowy i przebudowy budynków ważnych dla miast ze względów historycznych i społecznych. Jako przykłady realizacji takich projektów podał odbudowę budynku "Okrąglak" w Poznaniu i Domu Handlowego "Smyk" w Warszawie, którego - jak określił - "świetność ma być przywrócona w ciągu najbliższych lat".

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Budowa kładki dla pieszych w proponowanym miejscu jest mocno dyskusyjnym pomysłem: zniweczy jakość widoku na historyczną zabudowę lewego brzegu Motławy. Jedna zwodzona kładka pieszo-rowerowa na Ołowiankę wystarczy.

Aktywna Mobilność, 2015-03-20 09:52:01 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE