KW zyskały odremontowany dworzec

Odrestaurowany, historyczny Dworzec Letni w Poznaniu oddano we wtorek do użytku. Koszt modernizacji wyniósł 6,5 mln zł. Teraz posłuży pociągom Kolei Wielkopolskich.

Dworzec Letni, położony tuż przy Dworcu Głównym w Poznaniu, wybudowany został jako luksusowy, prywatny dworzec dla cesarza Wilhelma II. Teraz posłuży pociągom Kolei Wielkopolskich.

Remont Dworca Letniego przewidywał odtworzenie pierwotnego kształtu budynku, przebudowę peronu i remont wiaty peronowej oraz szereg prac dodatkowych, m.in.: budowę małej architektury wokół dworca, wykonanie iluminacji świetlnej, likwidację barier architektonicznych, instalację monitoringu i budowę parkingu.

Inwestycję sfinansowano z budżetu państwa i PKP S.A. w ramach programu rewitalizacji dworców kolejowych.

- Ten dworzec to jest dobry znak tego, że kolej może wyglądać estetycznie, może w dobrych warunkach oferować swoim pasażerom korzystanie ze swoich usług. Jest tu też pewna doza historii, którą, jak sądzę, wiele osób będzie zainteresowanych - powiedział marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak (sprawdź jego notowania/zabierz głos).

Dworzec Letni zagospodarowany zostanie przez spółkę Koleje Wielkopolskie - od 1 października tego roku planuje się uruchomienie Centrum Obsługi Klienta.

Pociągi Kolei Wielkopolskich zaczną jeździć w Poznaniu w grudniu, w momencie wejścia w życie nowego rozkładu jazdy. Związane to będzie z przejęciem obsługi przez spółkę odcinków linii kolejowych z Poznania do Wągrowca i Gołańczy oraz z Poznania do Wolsztyna.

Obie linie zostaną do tego czasu zmodernizowane, co ma wpłynąć na skrócenie czasu przejazdu. Inwestycje finansowane są ze środków unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007 - 2013.

PKP nie wyklucza, że w związku z prowadzoną budową nowego dworca kolejowego w Poznaniu i związanymi z tym utrudnieniami, peron Dworca Letniego będzie już wcześniej wykorzystywany przez pociągi innych spółek.

Czytaj też: Pozwolenie na budowę dworca w sierpniu?

Dworzec Letni jest miejscem symbolicznym, na nim 26 grudnia 1918 roku tłumy Wielkopolan witały Ignacego Jana Paderewskiego. Dzień później wybuchło Powstanie Wielkopolskie, które jako jedyne w dziejach Polski zakończyło się sukcesem, a Wielkopolskę włączono do II Rzeczypospolitej.

Obecnie trwają starania o nadanie dworcowi imienia Ignacego Jana Paderewskiego.

Do 9 września dworzec będzie otwarty dla zwiedzających. W tym czasie będzie tam otwarta wystawa historyczna, prezentująca eksponaty związane z kolejnictwem.

Powstanie dworca cesarskiego w Poznaniu związane było z przekształcaniem go w miasto-rezydencję niemieckiej głowy państwa. Obiekt wybudowano w połowie 1913 roku, tuż przed trzecią wizytą Wilhelma II Hohenzollerna w Poznaniu. Budowniczym obiektu był berliński architekt Stendel.

Pierwszymi gośćmi na dworcu 25 sierpnia 1913 roku były dzieci Wilhelma II: książę August Wilhelm z małżonką Aleksandrą, książę Oskar, książę Joachim oraz książę Eitel Friedrich.

We wtorek z okazji otwarcia odremontowanego dworca, na peron wjechał zabytkowy skład prowadzony przez parowóz "Piękna Helena".

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE