Lepsza oferta kolejowa dla mieszkańców i biznesu? Propozycje są

Pomimo bieżących postępów w modernizacji linii kolejowych, należy rozpocząć publiczną dyskusję na temat kształtu polskiej sieci kolejowej w perspektywie do 2040 roku. Jednym z jej założeń powinna być budowa ok. 440 km nowych linii kolejowych, w tym dla kolei dużych prędkości.
Lepsza oferta kolejowa dla mieszkańców i biznesu? Propozycje są
Zachodzi konieczność aktualizacji Strategii Rozwoju kolei do 2020 r. z perspektywą do 2030 (Fot. PKP PLK)

Wielkim problemem sieci kolejowej w Polsce jest brak połączeń między wieloma sąsiadującymi miastami wojewódzkimi, szczególnie - w linii prostej. Np. z Gdańska do Białegostoku (ok. 400 km) pociągi jadą, meandrami, ponad 8 godzin, podczas gdy o 50 km krótszą trasę do Warszawy – ponad dwukrotnie krócej.

Kolei nie ma dziś dla mieszkańców i biznesu w wielu dużych miastach, a także w ważnych ośrodkach turystycznych. Kolej w ogóle nie podejmuje walki o transport towarów na poziomie regionalnym.

- Wychodząc tylko z tych przesłanek uważamy, że potrzebna jest wieloletnia strategia dla polskiej kolei, do 2040 roku - mówił Michał Litwin, sekretarz Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych podczas seminarium „Potrzeby w zakresie rozbudowy polskiej sieci kolejowej”, zorganizowanego przez Instytut Kolejowy.

Także dlatego, że zachodzi konieczność aktualizacji Strategii Rozwoju kolei do 2020 r. z perspektywą do 2030 oraz zaimplementowanie Białej księgi. Transport 2050 - Unii Europejskiej.

Jakie propozycje?

Tak rozumiana oferta strony społecznej, uwzględniająca m.in. interesy przewoźników, zakłada dwa etapy dla strategii budowy sieci kolejowej do 2040 roku.

W pierwszym z nich m.in. proponuje ona:

- przedłużenie kilku odcinków linii z szerokimi torami (1520 mm), co usprawni transport ze wschodu i podniesie atuty - lub wywinduje - kilka ośrodków, jako centra przeładunkowe lub logistyczne. Chodzi o: przedłużenie o 90 km linii szerokotowej ze Sławkowa do Gliwic i Kędzierzyna - Koźla, 40 km odcinek od granicy polsko-białoruskiej do Białegostoku oraz 300 km odcinek: Chełm - Lublin - Puławy-Łódź,

- odbudowę ponad 20 odcinków linii kolejowych, istotnych dla udrożnienia ruchu regionalnego i lokalnego lub budowę nowych, aby łączyć w linii możliwe prostej kluczowe miasta. Przykładem są linie: Gdańsk - Elbląg (60 km), Pruszcz Gd. - Kartuzy - Lębork (50 km), Lublin - Ostrowiec Świętokrzyski - Kielce (dziś jadąc „po trójkącie” przez Dęblin trasa ta ma 205 km), Ostrołęka - Szczytno, Kraśnik - Biłgoraj, Kętrzyn - Mikołajki - Ruciane-Nida (w rejonach tych jest „pustynia” kolejowa), itp.

- budowę linii kolei dużych prędkości, w tym z Katowic, Wrocławia i Poznania do granic kraju (łącząc się odpowiednio z: Ostrawą, Pragą i Wiedniem oraz Berlinem).

W drugim etapie planu wieloletniego przyszedł by czas na budowę lub odbudowę odcinków kolejowych o mniejszym potencjale (jak wynika z obecnych analiz), ale równie istotnych. Np. Władysławowo - Ustka - Łeba - Kołobrzeg (linia nadmorska, turystyczna), Białystok - Łomża - Ostrołęka, Włocławek - Konin - Kalisz, Słupsk - Bytów - Chojnice, itp.

Więcej czytaj tutaj

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE