PARTNER PORTALU
  • BGK

Linia kolejowa Kraków-Katowice przejdzie modernizację

  • PAP/em    23 września 2015 - 20:56

Przetarg na modernizację odcinka linii kolejowej Jaworzno Szczakowa-Trzebinia na trasie Katowice-Kraków ogłosił w środę (23 września) zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK.




To jeden z przetargów zmierzających do zakończenia trwającej od lat - z problemami - modernizacji tej trasy. W połowie roku spółka miała już w toku dwa pierwsze postępowania na dokończenie robót: dla odcinków między Krzeszowicami i Krakowem. Do końca zapowiadała ogłoszenie przetargów na pozostałe dwa odcinki: z Krzeszowic przez Trzebinię do Sosnowca Jęzora.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice-Kraków rozpoczęła się w 2011 r. i miała zakończyć się w czerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na trzy odcinki: Kraków-Krzeszowice, Krzeszowice-Trzebinia oraz Trzebinia-Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy i opóźnienia.

Wielka Ofensywa Inwestycji Kolejowych

W środę PKP PLK poinformowały w komunikacie, że to już kolejny, po miliardowym przetargu na system łączności GSM-R, przetarg zarządcy infrastruktury i element tzw. Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych. Według spółki zastosowana formuła przetargu ograniczonego pozwoli na wybranie sprawnych i dobrze przygotowanych wykonawców, co wpłynie na terminową realizacje zadania.

Modernizacja całego tego fragmentu linii kolejowej E30 miała się zacząć w 2010 r., a jej zakończenie planowano na lata 2014-15. Choć pierwotnie zakładano objęcie unijnym projektem dłuższego odcinka linii od granicy Zabrza i Gliwic do Krakowa (stąd w oficjalnej nazwie dotychczasowego unijnego projektu odcinek Zabrze-Kraków), wskutek kalkulacji finansowych skrócono go do odcinka Sosnowiec Jęzor-Kraków.

W zamian dla odcinka Gliwice-Sosnowiec Jęzor przygotowano mniejsze inwestycje zakładające przywracanie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi (zwykle 100 km/h) - te tzw. rewitalizacje są stopniowo realizowane przez PLK bez większych przeszkód.

Inwestycje dzięki unijnej dotacji

Ostatecznie w ramach środków UE na lata 2007-2013 dla modernizacji trasy między Katowicami a Krakowem opracowywano dokumentację projektową i pozyskiwano decyzje administracyjne (wraz z modernizacją odcinka Sosnowiec Jęzor-Jaworzno Szczakowa).

Realizacja zasadniczych robót budowlanych planowana jest w perspektywie finansowej 2014-2020. PKP PLK przypomniały, że finansowanie modernizacji linii Katowice-Kraków zapewnić ma unijny instrument finansowy "Łącząc Europę".

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Renia, 2015-12-13 02:58:34

    Mam ten sam problem, W sieci znalazła taką informację (potwierdzoną w różnych źródłach) "Co trzeba było zrobić, aby odszkodowanie otrzymać? Jeśli nawet toczyło się postępowanie o wywłaszczenie pod drogę i nie było wiadomo, jak się ono skończy, zapobiegliwy właściciel powinien złoży...ć wniosek o odszkodowanie. Przeciętny obywatel oczekiwał, iż zostanie poinformowany przez organ, że powinien złożyć wniosek o odszkodowanie. Z ustawy nie wynika jednak taki obowiązek dla organu, a sądy przyjmują, że obowiązek informacyjny z art. 9 kodeksu postępowania administracyjnego obejmuje informowanie o prawach strony tylko w danym postępowaniu, a ponieważ postępowanie odszkodowawcze jest odrębnym postępowaniem od postępowania wywłaszczeniowego, więc nic nie muszą, ani mówić ani pisać."  rozwiń
  • właścicel działki, 2015-10-06 22:43:09

    dlaczego pkp nie płaci właścicielom wywłaszczonych działek wzdłuż linii kolejowej Kraków-Katowice ? Zostałem wywłaszczony ( zabrano mi część działki ) ciągle otrzymuję dokumenty z architektury krakowskiej : że wszczęto postępowanie o pozwolenie na budowę , wstrzymano postępowanie, uzyskano pozwoleni...e na budowę potem z geodezji krakowskiej o podziale mojej działki ( na dwie z czego części ,jedna już wpisana jako PKP ) teraz z UM Krakowa o zmianę opłaty rocznej ponieważ moja działka jest mniejsza a o gratyfikacji finansowej nikt się ne zająknie. O co tu chodzi ? Czy jest to rozbój w biały dzień ?  rozwiń
  • soad, 2015-09-24 09:11:13

    Dlaczego przetargi!!!!????? Tu powinien być wybrany wykonawca z "wolnej ręki"! Jak dla mostu w Mszanie na A1

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.