Lista obwodnic w komitecie stałym

Załącznik do programu budowy dróg w latach 2011-15, zawierający listę obwodnic, które mają być wybudowane w latach 2014-20, został przekazany do Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Lista obwodnic w komitecie stałym

Na liście znalazły się obwodnice jedenastu miast o łącznej długości 140,2 km. Ministerstwo szacuje, że wybudowanie ich będzie kosztowało 4,7 mld zł. Pieniądze te będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego oraz budżetu UE na lata 2014-20.

Najdroższa ma być obwodnica Olsztyna - budowa drogi o długości 24,7 km ma kosztować ponad 1 mld 416 mln zł. Prawie 0,5 mld zł ma być przeznaczone na 17,6-km obwodnicę Inowrocławia, nieznacznie mniej trafi na budowę obwodnicy Nysy o długości 16,5 km.

Pozostałe drogi na liście to obwodnice: Brodnicy, Wielunia, Ostrowa Wielkopolskiego, Jarocina, Góry Kalwarii, Kłodzka, Kościerzyny i Sanoka. Wykonawcy większości obwodnic mają być wybrani jeszcze w tym roku. Chodzi o to, by prace mogły ruszyć jak najszybciej - ministerstwo transportu chce, by przejście od inwestycji dofinansowanych z budżetu UE na lata 2007-13 do tych z budżetu 2014-20 było jak najbardziej płynne.

Podobny mechanizm został zastosowany w przypadku dróg ekspresowych: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już zaczęła ogłaszać przetargi na ich budowę, choć pieniądze z Unii na te inwestycje popłyną najwcześniej w przyszłym roku.

„Aby zachować ciągłość realizacji inwestycji drogowych, należy umożliwić GDDKiA uruchomienie postępowań przetargowych w 2013 r., co umożliwi rozpoczynanie robót w roku 2014, czyli w pierwszym roku nowej perspektywy finansowej UE. Działanie takie oprócz pozytywnego efektu gospodarczego umożliwi szybszy napływ refundacji z budżetu UE" - napisano w uzasadnieniu do projektu zmiany uchwały ustanawiającej program budowy dróg.

W czerwcu Rada Ministrów zatwierdziła załącznik nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Decyzja ta otworzyła możliwość ogłoszenia przetargów na budowę 717 km dróg ekspresowych o wartości 35,7 mld zł.

Lista zaakceptowanych wówczas przez rząd inwestycji zawiera drogi: S3 Sulechów-Legnica i Legnica-Lubawka; S5 na odcinkach Poznań-Wronczyn, Radomicko-Kaczkowo, Korzeńsko-Wrocław, Gniezno-Mielno; S7 na odcinkach Olsztynek-Miłomłyn, Nidzica-Napierki oraz Radom-Skarżysko Kamienna wraz z obwodnicą Radomia, Chęciny-granica woj. świętokrzyskiego, Igołomska-Christo Botewa i Lubień-Rabka; S8 na odcinku Radziejowice-Paszków, granica woj. mazowieckiego- Zambrów i Wiśniewo-Jeżewo; S17 Zakręt-Kurów; S19 na obwodnicy Lublina, Sokołów Małopolski Północ-Stobierna i Świlcza-Rzeszów Południe oraz S51 Olsztyn-Olsztynek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE