Litwa popiera budowę trasy Via Carpatia w Polsce. Zapowiada skoordynowanie działań

Ričardas Degutis, wiceminister transportu i komunikacji Litwy poinformował w czwartek (13 lipca), że jego kraj jest zainteresowany realizacją trasy S19 Via Carpatia we wschodniej Polsce. - Widzimy w tym projekcie także swoje interesy - precyzował podczas konferencji w Białymstoku.
Litwa popiera budowę trasy Via Carpatia w Polsce. Zapowiada skoordynowanie działań
Projekt budowy Via Carpatii mocno popiera Litwa, która nie ukrywa, że na nim skorzysta (fot. gddkia)

• Degustis mówił o tym na wspólnej z wiceministrem infrastruktury i budownictwa Jerzym Szmitem oraz wojewodą podlaskim Bohdanem Paszkowski konferencji prasowej przed polsko-litewskimi rozmowami na temat transportu.

•  - Projekt Via Carpatia, zainicjowany przez Polskę, jest bardzo mocno popierany przez Litwę, dlatego że to jest też w interesach Litwy - mówił na spotkaniu z dziennikarzami. 

• Z kolei Jerzy Szmit podkreślał, że dla obu krajów - Litwy i Polski - transport drogowy jest niezmiernie istotną gałęzią gospodarki. 

Degutis powiedział, że Białystok jest miastem coraz częściej wymienianym w kontekście realizacji różnych ważnych projektów transportowych łączących Litwę i Polskę - drogowych (S61 Via Baltica, S19 Via Carpatia) i kolejowych (Rail Baltica). "To jest to miasto, przez które te drogi i te koleje będą przebiegały" - mówił litewski wiceminister goszcząc w Białymstoku.

"Via Baltica - ten projekt jest już dosyć dobrze znany. Natomiast projekt Via Carpatia, zainicjowany przez Polskę, jest bardzo mocno popierany przez Litwę, dlatego że to jest też w interesach Litwy. Nasz port w Kłajpedzie również widzimy jako część tego projektu" - powiedział dziennikarzom Degutis.

Czytaj więcej: Beata Szydło: Celem Funduszu ambitny program naprawy dróg lokalnych

Ministrowie mają rozmawiać o sytuacji przewoźników w obu krajach. Litewski wiceminister ocenił sytuację litewskich przewoźników jako "dobrą", biznes firm przewozowych rozwija się, coraz skuteczniej "pracują" na rynku UE. "I ten rok uważamy za bardzo dobry dla przewoźników" - dodał.

"Dla obu krajów - Litwy i Polski - transport drogowy jest niezmiernie istotną gałęzią gospodarki. Nasze kraje bardzo korzystają z funkcjonowania w ramach Unii Europejskiej i tę szansę, która się pojawiła ponad 10 lat temu, wstępując do UE, nasi przewoźnicy doskonale wykorzystali" - mówił wiceminister Szmit.

Dodał jednak, że w związku z przygotowaniem przez Komisję Europejską propozycji tzw. pakietu komunikacyjnego, który ma - jak to określił - "bardzo daleko integrować funkcjonowanie europejskiego rynku transportowego", Polska i Litwa muszą skoordynować swoje stanowiska, konsultować się, ustalić "wspólne pozycje" w toczących się negocjacjach.

Mówiąc o pakiecie mobilnym, litewski wiceminister przyznał, że Litwa jest za dalszą liberalizacją rynku transportowego, jak najmniejszymi ograniczeniami w przewozach. "Kiedy będziemy rozwiązywali socjalne problemy przewoźników, jednocześnie powinien być liberalizowany rynek przewoźników" - powiedział Degutis. Dodał, że Litwa jest też za tym, by - jak to określił - "ciężar administracyjny dla przewoźników był jak najmniejszy".

"Proces negocjacji się rozpoczął" - powiedział Szmit. Dodał, że zarówno Litwa, jak i Polska przedstawiły "bardzo krytyczne swoje stanowisko do zaproponowanych rozwiązań przez Komisję Europejską". Przypomniał, że kraje zachodnie uważają te rozwiązania za korzystne.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE