Łódź Fabryczna: pierwszy pociąg wjechał do tunelu

Pierwszy pociąg wjechał 28 października na nowy dworzec Łódź Fabryczna. To specjalny skład, którym podróżowali m.in. dziennikarze, przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe. Pociągi techniczne wjadą na dworzec pod koniec roku, a podróżni będą mogli z niego skorzystać jesienią 2016 r.
Łódź Fabryczna: pierwszy pociąg wjechał do tunelu
Prace przy budowie dworca zaawnsowane są w ok. 80 procentach

Poinformował o tym rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec. Dodał, że na stacji trwa montaż urządzeń sterowania oraz instalacji odpowiedzialnych za sprawne funkcjonowanie i bezpieczeństwo tego, jednego z najnowocześniejszych obiektów kolejowych w Europie.

Przypomniał, że nowoczesny dworzec stanie się częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego, który w centrum miasta połączy kolej aglomeracyjną i komunikację miejską, dalekobieżną oraz prywatny transport samochodowy.

Członek zarządu ds. inwestycji PKP PLK Marcin Mochocki zwrócił uwagę, że to jedno z największych zadań PKP PLK, a jednocześnie jeden z ponad setki projektów, realizowanych w największym od lat programie inwestycyjnym. Jak mówił spółka "weszła już w nową perspektywę, a projekty w sumie za 67 mld zł jeszcze bardziej zmienią polską kolej".

Dwukilometrowy tunel

Wjazd na stację Łódź Fabryczna odbywa się prawie dwukilometrowym podziemnym tunelem prowadzącym od ul. Niciarnianej.

Jak informuje inwestor tunel jest już gotowy w 90. procentach, trwają prace związane z przygotowaniem montażu urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Grubość zewnętrznych ścian tunelu przekracza 1 m, natomiast płyty górnej sięga nawet 2,5 m.

Zwieńczeniem nowego dworca jest kopuła pokryta szkłem. Zakończyło się już szklenie trzech świetlików na kopule. Trwają prace przy montażu szklanej fasady i lunet dachowych. Hala główna stacji - 16 metrów pod ziemią - posiada już cztery perony. Obecnie trwają prace przy torach, montaż instalacji odwodnieniowej, wentylacyjnej i przeciwpożarowej.

Inwestycja w tunelu i na dworcu obejmuje montaż 12,5 km torów. Pierwsze przejazdy pociągów technicznych do nowego dworca zaplanowano pod koniec tego roku.

Wartość całego projektu to 1,75 mld złotych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji ze środków UE. Prace współfinansowane przez UE zostaną wykonane i rozliczone w tym roku. Część inwestycji realizowana przez samorząd również uzyskała unijne wsparcie.

Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum Torpol, Astaldi, Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów.

Nowe Centrum Łodzi

Dworzec Łódź Fabryczna ma być jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie, kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi.

Obiekt będzie miał trzy poziomy. Na pierwszym, osiem metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami czy obiektami komercyjnymi. Tutaj mieścić się będzie też wielostanowiskowy przystanek autobusowy dla autobusów dalekobieżnych i trzykondygnacyjny podziemny parking na niemal 1000 aut.

Na drugim poziomie - 16,5 m pod ziemią - znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Natomiast na poziomie "zero" będą główne wejścia do budynku dworca.(

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE