Łódź Fabryczna prawie gotowa (ZDJĘCIA)

• Nowy, trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna w grudniu przyjmie podróżnych.
• Nowoczesne systemy informacji wizualnej, nagłośnienie, windy i schody ruchome przechodzą ostatnie testy i odbiory.
• Dla przyjeżdżających i odjeżdżających z czterech podziemnych peronów dworzec będzie węzłem przesiadkowym między pociągiem i innymi środkami transportu.
Łódź Fabryczna prawie gotowa (ZDJĘCIA)
Otwarcie dworca Łódź Fabryczna 11 grudnia (fot.pkp.plk)

Kamień, szkło i stal – to charakterystyczne elementy nowego dworca Łódź Fabryczna. W obiekcie dominuje grafitowy kolor i motyw trójkątów na ścianach – znajdziemy je na szklanym dachu składającym się z 10 tys. trójkątnych paneli oraz windach i znakowaniach klatek schodowych.


100 m² kolorowych murali

Do nowoczesnej geometrii dworca, ale i do tradycji umieszczania w takich obiektach obrazów, nawiązują murale. Kontrastowe kolory prac mają ożywić surowe, minimalistyczne wnętrza. Murali w dworcowych poczekalniach jest pięć. Autorką czterech jest związana z Łodzią Katarzyna Bogucka. Mural w poczekalni VIP to praca Beaty Szczecińskiej.

Murale na dworcu Łódź Fabryczna (fot.pkp.plk)
Murale na dworcu Łódź Fabryczna (fot.pkp.plk)

- Na muralach pojawiają się różnorodne postacie, m.in. artyści, biznesmeni, osoby starsze, studenci. Chciałam już na dworcu pokazać, że Łódź to miasto, w którym nie tylko się bywa, ale można też fajnie żyć – mówi Katarzyna Bogucka.

W przestrzeni murali są też hasła – powitania m.in. „Dzień dobry, bo w Łodzi", "Miłego dnia".

Głos i obraz dla pasażera

Obiekt zaopatrzony jest w system informacji głosowej i wizualnej. Obejmuje on megafony, wyświetlacze LCD oraz typowe tablice informacyjne z rozkładami jazdy i oznakowania kierunkowe. Wyraźną informację pasażerską gwarantuje 56 elektronicznych podświetlanych tablic. 24 z nich, umieszczonych na peronach, dodatkowo wyposażono w zegary.

Dworzec Łódź Fabryczna (fot.pkp.plk)
Dworzec Łódź Fabryczna (fot.pkp.plk)

Pasażerowie na dworcu będą także korzystać z 14 wyświetlaczy LCD, które na bieżąco będą podawały informacje na temat odjazdów i przyjazdów pociągów. Na każdym poziomie popłyną też do pasażerów informacje głosowe z głośników.

Na podłodze dworca zamontowano system prowadnic, który osobom o ograniczonych możliwościach wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejść/wyjść. Na peronach są także płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome o sytuacji np. zmianie kierunku trasy. Oznakowane są również windy. Udogodnienia były konsultowane z organizacjami skupiającymi osoby niepełnosprawne i niewidome.

Słońce będzie na peronach

Światło słoneczne dzięki przeszklonym dachom dworca będzie w holu, gdzie dla pasażerów przewidziano 18 kas biletowych, a także dotrze na perony 16,5 m pod ziemią. Ponadto obiekt oświetla 9 tysięcy lamp, w tym najnowocześniejsze energooszczędne oprawy typu LED. Do rozmieszczenia opraw i podłączenia urządzeń ułożono wewnątrz budynku 340 tys. km kabli. Na zewnątrz zamontowano 500 lamp.

Dworzec Łódź Fabryczna (fot.pkp.plk)
Dworzec Łódź Fabryczna (fot.pkp.plk)

Podróż rozpocznie i zakończy się na czterech peronach. Trzy mają długość 400 m, a jeden 300 m. Każdy wyposażony jest w 8 ławek i dodatkowe siedziska. Poza wyświetlaczami umieszczono także specjalne słupki SOS, które w razie nagłej sytuacji pozwolą szybko wezwać ochronę. Bezpieczeństwo osobiste podróżnych będzie także wzmacniał monitoring.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE