Łódź Fabryczna straci unijne dofinansowanie?

Politycy PiS w Łódzkiem przestrzegali w środę, że budowa dworca kolejowego Łódź Fabryczna straci unijne dofinansowanie w wysokości prawie 1,2 mld zł, a inwestycja zakończy się pozostawieniem "wielkiej dziury" w centrum miasta.
Łódź Fabryczna straci unijne dofinansowanie?

Lider łódzkiego PiS, poseł Marcin Mastalerek oraz szef okręgu sieradzko-zgierskiego PiS, poseł Marek Matuszewski przy placu budowy dworca zwołali w środę konferencję prasową, na której poinformowali, że inwestycja najprawdopodobniej straci unijne dofinansowanie co, ich zdaniem, zakończy się jej przerwaniem i pozostawieniem w centrum miasta "dziury zamiast dworca".

"Dzięki interpelacji posła Matuszewskiego złożonej do pana Nowaka (minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - red.) wiemy, że ta inwestycja jest w grupie wysokiego ryzyka i może zdarzyć się tak, że utracone zostaną środki z UE. Jeżeli w oficjalnym piśmie minister Nowak twierdzi, że jest to inwestycja wysokiego ryzyka to, w naszej ocenie, najprawdopodobniej skończy się to odebraniem finansowania z UE" - poinformował Mastalerek.

Czytaj też: Prace przy stropie podziemnego dworca Łódź Fabryczna

Dodał, że łódzcy politycy PiS nie wierzą ministrowi Nowakowi, który "w tym samym piśmie" poinformował, że inwestycja ma już zapewnione dofinansowanie krajowe.

"Nowak, jako minister, odebrał Łodzi kolej dużych prędkości. Dziś zapewnia, że jeżeli budowa dworca nie będzie miała dofinansowania z Unii, to będzie miała dofinansowanie krajowe. My Nowakowi nie wierzymy, bo to jest człowiek, który pieniądze z Łodzi do tej pory zabierał. Poza tym przy tak dużej dziurze budżetowej, która rośnie z miesiąca na miesiąc, chyba nikt nie ma wątpliwości, że finansowanie krajowe może być bardzo zagrożone" - powiedział Mastalerek.

W ub. tygodniu plac budowy dworca Łódź Fabryczna odwiedził podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Andrzej Massel, który powiedział m.in., że prace przebiegają zgodnie z planem. Dodał również, że nadal możliwe jest rozszerzenie inwestycji o tunel łączący dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska i budowa tego tunelu przy udziale pieniędzy z UE.

"W kolejnej perspektywie unijnej na lata 2014-2020 środki na kolej będą większe niż teraz, więc jest bardzo duża szansa na powodzenie w tej sprawie" - powiedział Massel.

Zdaniem Mastalerka zapewnienia Massela nie są jednak wiążące i nie mają pokrycia w rzeczywistości.

"Możemy przekazać panu ministrowi informację, jaką dostaliśmy od jego szefa Nowaka o tym, że w tej chwili budowa dworca Łódź Fabryczna to inwestycja bardzo dużego ryzyka i że trzeba na nią zabezpieczyć środki krajowe" - powiedział Mastalerek.

Dodał, że politycy PiS w Łódzkiem w najbliższym czasie zwrócą się do premiera Donalda Tuska o przekazanie szczegółowych informacji dot. finansowania budowy dworca Łódź Fabryczna.

"Chcemy mieć na piśmie zapewnienia, że ten dworzec powstanie, bo jest niezbędny" - powiedział Mastalerek.

W piśmie, na które powoływali się w środę działacze PiS znalazła się m.in. informacja o tym, że zaplanowany na 28 lutego 2015 r. termin zakończenia inwestycji może ulec zmianie. Powodem opóźnienia ma być natrafienie przez wykonawcę na anomalię geologiczną, która "zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami potwierdzonymi przez niezależnych ekspertów wymaga zmiany budowy tunelu, a co za tym idzie zmian projektowych i zakresu prac".

Znalazło się tam również zapewnienie, że bez względu na ostateczny termin zakończenia oraz źródła finansowania inwestycji, która jest już mocno zaawansowana, resort transportu traktuje ją jako "priorytetową do realizacji". Z upoważnienia ministra Sławomira Nowaka 6 września 2013 r. pismo podpisał Andrzej Massel, który sześć dni później przyjechał na plac budowy dworca Łódź Fabryczna.

Nowy podziemny dworzec ma być kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Stacja będzie miała cztery perony i osiem torów kolejowych, które będą ulokowane 16,5 metra pod powierzchnią terenu. Budynek dworca, który będzie mógł obsłużyć 200 tys. pasażerów dziennie, ma mieć 350 m długości i 85 m szerokości.

Po zakończeniu wszystkich prac dworzec Łódź Fabryczna stanie się jednym z elementów multimodalnego węzła komunikacyjnego łączącego kolej aglomeracyjną, regionalną i dalekobieżną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację autobusową i tramwajową oraz prywatny transport samochodowy.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

„Prywatyzacja miejskich przedsiębiorstw wodno-kanalizacyjnych jest w Polsce nieuchronna. Samorządy mają dzięki temu dodatkowe środki na innego rodzaju inwestycje – twierdzi Michael Reiss, prezes spółki Eko-Wark z izraelskiej grupy Tahal, która dynamicznie zdobywa w Polsce rynek&a...mp;#8221;… --- Tak więc wkrótce Tarnów zapewne nie tylko nie wyda złotówki na wodociągi i kanalizację – ale doprowadzi do tego, że woda będzie świetnej jakości bo koszerna… I dzięki prywatyzacji podobnej jak w odpadach – samorząd spowoduje, że ludziom lżej zrobi się w kieszeni… rozwiń

pomocniczość, 2013-09-19 08:29:21 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE