Łódź ogłosiła konkurs na zagospodarowanie Nowego Centrum Łodzi

W Łodzi ogłoszono konkurs na zagospodarowanie rynku Nowego Centrum Łodzi wraz z przyległymi terenami. Ogłoszenie jego wyników ma być znane pod koniec lutego 2016 r.
Łódź ogłosiła konkurs na zagospodarowanie Nowego Centrum Łodzi
(fot.uml.lodz.pl)

Nowe Centrum Łodzi to jeden z największych programów urbanistycznych w historii miasta. Zaniedbany obszar o powierzchni 100 ha w ciągu najbliższych lat ma stać się atrakcyjną przestrzenią publiczną. Najważniejszym elementem NCŁ będzie nowy podziemny dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, który będzie częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego, w którym - oprócz peronów kolejowych - znajdą się m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów i parkingi.

Na terenie NCŁ kończy się rewitalizacja zabytkowej elektrociepłowni EC1. Powstanie w niej m.in. interaktywne Centrum Nauki i Techniki. Na obszarze Centrum zostanie też przebudowanych lub powstanie 9 km dróg, a także 2,5 km torowisk. W sumie zainwestowanych zostanie ponad 2 mld zł.

Jak informują władze miasta, przedmiotem konkursu jest zagospodarowanie m.in. najważniejszego rynku NCŁ nazywanego obecnie rynkiem Katarzyny Kobro (była jedną z najwybitniejszych rzeźbiarek, współtwórczyni polskiego konstruktywizmu). Władze zwracają uwagę, że plac ten ma być "jedną z kluczowych przestrzeni publicznych Łodzi". Ma m.in. być łącznikiem z jednej strony z placem Dąbrowskiego i znajdującym się na nim Teatrem Wielkim oraz kontynuacją historycznego śladu ulicy Traugutta, prowadzącej wprost do ul. Piotrkowskiej.

Organizatorzy konkursu zwracają również uwagę, że bezpośrednie sąsiedztwo dworca multimodalnego sprawia, że plac (rynek) będzie dostępny nie tylko dla mieszkańców Łodzi, ale również tych osób, które przyjadą do miasta. Zdaniem organizatorów, teren objęty konkursem jest bardzo ważnym składnikiem strategii rozwoju Łodzi "do wewnątrz", obejmuje obszar w sercu miasta i ma doprowadzić do "zacerowania" dotychczasowej "dziury urbanistycznej", jaką były do tej pory tereny kolejowe.

Według nich budowa podziemnego, multimodalnego dworca umożliwia zintegrowanie funkcjonalne terenu, a odpowiednia architektura budynków i zagospodarowanie przestrzeni da szansę na stworzenie nowego, atrakcyjnego miejsca. "Tutaj może i musi spotkać się współczesność i nowoczesność z historią, na możliwie najlepszym i najbardziej kreatywnym poziome na miarę XXI wieku" - podkreślono.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.